Weer naar het koude Noorden

Stadler breidt met acht KISS-dubbeldekkertreinen aan AB Transitio aanwezigheid op de Scandinavische markten uit.

Bussnang, 14 februari 2018 – Stadler en AB Transitio hebben een contract getekend voor acht KISS-dubbeldekkers voor Uppsala Länstrafik. Dankzij een speciale uitrusting voor koude temperaturen zijn deze treinen uitermate geschikt voor de veeleisende omstandigheden in Scandinavië. Naast de overname van Swedtrac door Knorr-Bremse eerder dit jaar betekent deze order een verdere uitbreiding van zijn aanwezigheid op de Zweedse markt.
Transitio zal dus een optie aflossen voor het in 2016 ondertekende contract voor 33 treinen en een optie voor 110 treinen. De treinen worden gebruikt door de Zweedse spoorwegmaatschappij Uppsala Länstrafik en zijn bij uitstek geschikt voor forens en regionaal verkeer rond Uppsala.
Stadler-treinen zijn winterproef. Ze bewijzen dit in Noorwegen, Finland, Estland, Rusland en Wit-Rusland – waar extreme winterse omstandigheden heersen. Onder andere de gesloten machinekamers, dubbelwandige wagen-overgangen, sneeuwkrabbers tussen draaistellen en carrosserieën, een warmteterugwinningssysteem, vloerverwarming en goede isolatie dragen allemaal bij tot de uitgesproken winterweerstand. Uiteraard zal Stadler ook Zweedse leveranciers overwegen zoals Icomera AB, Kockum Sonics AB, ÅF-Infrastructure AB en Hök Instrument AB voor de huidige bestelling.
Bredere carrosserie
In de nieuwe KISS is er meer beenruimte, en biedt de trein een ruim gevoel van ruimte. Stadler past de wagens van de dubbeldekkertrein voor Mälab aan, hoger en breder is dan de Zwitserse norm.
Energiebesparing
Dankzij de lichtgewicht aluminium constructie van de carrosserieën kan het energieverbruik en de bedrijfskosten aanzienlijk worden verlaagd. Een andere innovatieve technische oplossing is de droge transformator, waarvoor geen olie als koelmiddel nodig is. Deze technologie bewijst zijn waarde al op de Stadler FLIRT-treinen, die bij SBB in bedrijf zijn en resulteren in een gemiddelde besparing van ongeveer 8% van het totale energieverbruik van deze treinen.
Stadler heeft uitstekende referenties in het interregionale en interstedelijke gebied. Westbahn gebruikt Stadler KISS-treinen als intercitytreinen op de route tussen Salzburg en Wenen. De SBB exploiteert Stadler-treinen op Interregio-routes door heel Zwitserland en vanaf december 2018 op de transalpiene route tussen Zürich en Milaan, ook met Stadler SMILE hogesnelheidstreinen. Vanaf 2020 zullen Stadler KISS-treinen door Silicon Valley reizen en San Francisco verbinden met San José. Stadler heeft een reputatie als een betrouwbare partner voor veel staatsspoorwegen. Bron en foto: Stadler.