Op 11 september werd in Wenen (Aus) een Coradia iLint treinstel in gebruik genomen. Dit nieuwe type – gebouwd door Alstom in Salzgitter(D) – heeft brandstofcellen aan boord, om waterstof en zuurstof om te zetten in elektriciteit voor de tractiemotoren. Deze techniek veroorzaakt geen vervuilende uitstoot! Tot eind november wordt de waterstoftrein ingezet voor het Oostenrijkse reizigersverkeer.
De waterstoftreinen gaan dienst doen op regionale lijnen in het zuiden van Oostenrijk. Met deze inzet bereiken zij een nieuwe mijlpaal, aldus dr. Jörg Nikutta, de president-directeur van Alstom in Duitsland en Oostenrijk. Hun nieuwe type motoren stoten alleen stoom en water uit, en zijn bovendien geluidsarm. Hierdoor bieden zij – met hun maximumsnelheid van 140 km per uur – een klimaatvriendelijk alternatief van de conventionele dieseltrein.
Ook in Nederland getest
Tussen 2018 en 2020 werden twee series van de waterstoftrein – de eerste van dit type ter wereld – met succes in Duitsland ingezet voor de dagelijkse reizigersdienst in Neder Saksen. Na anderhalf jaar proefbedrijf, waarbij 180.000 km werd afgelegd, lag de weg open voor de levering van 14 series treinstellen in het begin van 2022.
Ook in Nederland werd de waterstoftrein getest en wel in maart 2020 tussen Groningen en Leeuwarden, waar Arriva de dienst onderhoudt. Ook hier – aldus Alstom – bewees de waterstoftrein dat hij dezelfde prestatie levert en even betrouwbaar is als het conventionele dieselmaterieel, maar dan met het voordeel van de lage geluidsproductie en de afwezigheid van schadelijke uitstoot.
Inmiddels heeft het bedrijf 41 waterstoftreinen verkocht in Duitsland. Daarnaast bestaat ook in andere landen – waarbij Alstom tevens Nederland noemt – belangstelling.
(Bron en foto’s uit het persbericht Alstom – © Copyright Freestyle Interactive Ltd.)