Proefritten van Alstom waterstoftrein in Nederland officieel geslaagd. De provincie Groningen publiceert de resultaten van de proef met de Coradia iLint die in maart 2020 heeft plaatsgevonden.
Waterstof- i.p.v. dieseltreinen
De provincie Groningen heeft een rapport gepubliceerd met de resultaten van de Coradia iLint testritten die in maart zijn uitgevoerd op 65 kilometer spoor tussen Groningen en Leeuwarden. De testritten waren bedoeld om te onderzoeken of een waterstoftrein een volledig duurzaam alternatief zou kunnen zijn voor de dieseltreinen die momenteel in het noorden van het land rijden.
De Alstom waterstoftrein werd uitgebreid getest door vervoerder Arriva, de Nederlandse spoornetbeheerder ProRail en energiebedrijf Engie. DEKRA, een onafhankelijke test-, inspectie- en certificeringsinstantie, had de leiding over de testen. De testritten vonden plaats zonder passagiers.
In het rapport staat dat de waterstoftrein van Alstom met succes heeft voldaan aan de 4 doelstellingen van het testprogramma: toestemming van IL&T om op het Nederlandse spoorwegnet te mogen rijden, volledig emissievrij en perfect geschikt voor commerciële inzet in de huidige dienstregeling, snel en gemakkelijk bijtanken en het vertrouwd maken van het algemene publiek met waterstofmobiliteit.
“Na Duitsland is Nederland het tweede land in Europa waar de waterstoftrein van Alstom zich heeft bewezen als een unieke, emissievrije oplossing voor niet-geëlektrificeerde lijnen. Op dit moment worden er ook de waterstoftrein in Oostenrijk getest. De testritten hebben aangetoond dat de waterstoftrein volwassen geworden is in beschikbaarheid en betrouwbaarheid en dezelfde prestaties als dieseltreinen biedt met het bijkomende voordeel van een laag geluidsniveau en geen uitstoot van schadelijke stoffen. De Coradia iLint waterstoftrein ondersteunt de overgang naar wereldwijde duurzame transportsystemen en is klaar voor inzet op het Nederlandse spoornet”, zegt Bernard Belvaux, Managing Director van Alstom Benelux.
De prestaties
Wat de prestaties in de commerciële dienst betreft: zowel de stoptreindienstregeling (alle stations) als de sneltreindienstregeling zijn met succes getest. Waterstofverbruik, compatibiliteit met de infrastructuur, acceleratie, remmen, aankoppelen, maximale snelheid, prestaties van de hulpapparatuur, alle operationele handelingen verliepen zonder problemen.
De Nederlandse machinisten vonden de trein comfortabel, soepel en gemakkelijk te rijden. Het tanken met groene waterstof ging sneller dan verwacht en werd veilig uitgevoerd. Bovendien is deze emissievrije trein aanzienlijk stiller dan de huidige dieseltreinen. Dit werd bevestigd tijdens de testritten en is een belangrijk voordeel voor de passagiers en de bewoners langs de spoorlijn.
Het rapport concludeert dat alle doelstellingen zijn bereikt en dat de waterstoftrein een volledig levensvatbaar alternatief voor dieselmaterieel is.
Lees ook wat de provincie Groningen er van vindt. Hier kan je het hele rapport lezen.
Alstom
Alstom wereldwijde pionier op het gebied van groenere en intelligentere mobiliteit ontwikkelt en verkoopt Alstom geïntegreerde systemen die een duurzaam fundament leggen voor de toekomst van het vervoer. Alstom biedt een compleet scala van apparatuur en diensten aan, van hogesnelheidstreinen, metro’s, trams en e-bussen tot geïntegreerde systemen, diensten op maat, infrastructuur, signalering en digitale mobiliteitsoplossingen. Alstom heeft zijn hoofdkantoor in Frankrijk en is aanwezig in meer dan 60 landen met 38.900 medewerkers.
Bron en foto’s aangeleverd door: Alstom
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.
Eerlijk gezegd, ik had niets anders verwacht, gezien de goede performance eerder in Duitsland. Ook gezien het aantal bestellingen die onlangs geplaatst zijn.
Hoe verder nu ? Geef hoop voor meerdere trajecten, bestaande en ook voor toekomstige plannen elders in het land. Benieuwd naar het vervolg.