In 2012 was het precies 300 jaar geleden dat de eerst stoommachine gebouwd werd door de Engelsman Thomas Newcomen. Dat was nog geen stoomlocomotief zoals wij deze nu nog steeds op stoomevenementen, die door het hele land gehouden worden kunnen zien.
Een bekende historicus schreef eens dat er tussen de landbouwrevolutie van zo’n 12.000 jaar geleden en 1492 eigenlijk niets bijzonders is gebeurd. Zeker, wereldrijken ontstonden en verdwenen weer, maar het dagelijks leven van de modale landbouwer – of die nu in China woonde of in het Romeinse Rijk, of in het Frankrijk van de late Middeleeuwen – is in al die duizenden jaren niet wezenlijk veranderd. In het halve millennium sedert Columbus Amerika ontdekte, heeft zich een revolutie voltrokken die wellicht nog ingrijpender is dan de landbouwrevolutie. De meedogenloze exploitatie van een nieuw continent, samen met de Reformatie, de militaire superioriteit van de Europeanen en de wetenschappelijke revolutie, hebben de Industriële Revolutie, die in de achttiende eeuw in Engeland begon, mogelijk gemaakt. Waarom juist in Engeland? Wat maakte dat land en West-Europa tijdelijk zo anders dan de rest van de wereld?
De uitvinding van de (industriële) stoommachine markeerde het begin van de industriële revolutie; voor het eerst was arbeidsvermogen overal realiseerbaar om machines aan te drijven, waar voor die tijd met handkracht, trekdieren, watermolens en windmolens moest worden gewerkt. De stoomlocomotief is een bekende toepassing van de stoommachine. Voor tijdelijk of licht werk kon een locomobiel worden ingezet. Een stoomlocomotief is een type locomotief die als energiebron een stoommachine gebruikt. De belangrijkste onderdelen van de stoomlocomotief zijn: de stoomketel met aangebouwde vuurkist, het frame met de daarin gelagerde assen en de stoommachine met de stoomverdeling. Hoewel er diverse typen stoomlocomotieven zijn ontwikkeld, is de werking steeds gelijk. Uitzonderingen zijn hybride stoom/diesellocomotieven en locomotieven met aandrijving door een snellopende stoommotor. Verder zijn er locomotieven die aangedreven worden door een stoomturbine.
Ondanks dat de Britse posterijen een herdenkings postzegel uitbrachten, is deze ontdekking een beetje overgeslagen. In de landen van vaste land van Europa, vieren wij alleen de oprichtingen van de Spoorwegmaatschappijen. Dat vond Maarten van Rossem, wie kent hem niet, een beetje vreemd en wijdde er een leuk boekje aan: ‘’Waarom de stoommachine geen Chinese uitvinding is” Uitgegeven door uitgeverij Nieuw Amsterdam.
Waarom de stoommachine geen Chinese uitvinding is
ISBN: 9789046815748
Omvang: 112 pagina’s
Taal: Nederlands
Afmetingen: 12,5 x 20 cm
Bestellen bij: het Leesteken