Deze week, om precies te zijn 02 Juli 2012, is in Uijeongbu, Zuid-Korea, het volautomatische metro systeem Val van Siemens, officieel in gebruik genomen. Het transportsysteem werd gebouwd als een Publiek-Private Samenwerking (PPS) project door een Koreaanse consortium van zes partners, onder leiding van GS Engineering & Construction Corporation. Siemens leverde de automatische treinbeïnvloeding systeem van ATC (Automatic Train Control), een upgrade van het Operations Control Center en in de werkplaats werden 15 twee-delig, rubber-Val-208 voertuigen geproduceerd. De opdrachtgever is de lokale vervoerders Uijeongbu Light Rail Transit (LRT) Co, Ltd.
De stad Uijeongbu ligt ongeveer 20 kilometer ten noorden van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul. De bevolking nam sinds 1995 toe met 38 procent. In 2020 wordt een stijging met nog eens 28 procent verwacht tot 500.000 inwoners. Om aan deze groeiende vraag van openbaar vervoer te voldoen, besloot het stadsbestuur Uijeongbu, de “ondergrondse lijn” te bouwen. Deze lijn werd gebouwd als een PPS-project en maakt verbinding via een verhoogde baan ten oosten van de stad met het centrum. Het traject is ongeveer 17,5 km lang en heeft een zijtak naar het station Hoeryong waar de metro naar Seoul rijdt.
Het Val-systeem bedient 15 stations en zal in de spits ongeveer 3.400 passagiers per uur per richting vervoeren. In 2040 zal naar verwachting het aantal passagiers tijdens de spitsuren tot 6.400 opgelopen zijn. In de komende 20 jaar zal het aantal van 32 miljoen passagiers groeien naar ongeveer 55 miljoen per jaar, zo wordt voorspeld. Per dag van 20 uur rijdt tijdens de spits elke 3 minuten een dubbel treinstel.
Volledig automatische metro Val
Het Val is een volledig automatisch en zonder stuurprogramma’s light railsysteem, dat speciaal is toegesneden op de eisen voor het aansluiten van lijnen naar de belangrijkste metrotrajecten van kleine of middelgrote steden. Het systeem wordt gekenmerkt door korte intervallen (minder dan een minuut) met snelheden tot 80 kilometer per uur en met een snelle acceleratie- en vertraging fase. Het Val-systeem, als gevolg van de banden kan het zeer goed klimmen op hellingen en heeft kleine draaicirkels. Tevens is het veel stiller dan andere railsystemen. Het maakt een snelle start en een stop op de stations mogelijk. Groene technologieën voor remmen, om het energieverbruik te verminderen.
De trein wordt bestuurd door een automatische monitoring en controle werking van het systeem en beveiligd. De monitoring vindt plaats in het operationele centrum en met videocamera’s in de stations, langs de gehele route en natuurlijk in het passagierscompartiment. Het operationele centrum kan flexibel inspelen op opeenhoping van passagiers door een extra trein in te zetten.
Val Siemens systemen worden ook gebruikt op luchthavens Charles de Gaulle en Orly in Parijs als op O’Hare Airport in Chicago, maar bijvoorbeeld ook in de Franse steden Rijsel, Rennes en Toulouse en in Taipei, Taiwan, en in Turijn, Italië.