Verbeterde Intercitydubbeldekkers

Advertentie

Verbeterde Intercitydubbeldekkers 204 stuks in aantocht
-ruim 20.000 extra zitplaatsen en bredere trappen
– vernieuwde airco en betere verlichting
– 220 volt aansluitingen en leeslampen in 1e klas

Foto: NS. Het sterk verbeterde interieur van de 1e klas: rood leder op de stoelen, individuele leeslampjes (en 220 V stopcontacten onder de stoelen)
Vandaag 27 juni 2008 zijn bij Bombardier Transportation in Aken (D) de eerste door NS bestelde verbeterde Intercitydubbeldekkers gepresenteerd. Tot eind 2009 rollen er 204 van deze rijtuigen uit de fabriek. NS kan hiermee aan het steeds groeiende aantal reizigers ruim 20.000 nieuwe zitplaatsen aanbieden. Vanaf augustus 2008 gaan

reizigers in de Intercity’s Eindhoven – Schiphol en Den Haag – Arnhem als eersten profiteren van extra ruimte.
Eind 2006 heeft NS bij Bombardier Transportation voor 433 miljoen euro extra
Intercitydubbeldekkers besteld. Omdat de verheugende groei van het aantal reizigers snelle levering noodzakelijk maakte, is gekozen voor een vervolgbestelling van het bestaande succesvolle type, met diverse verbeteringen van het reizigerscomfort. De trappen in de treinen zijn breder en de airconditioning en verlichting zijn verbeterd. Bij de met leer beklede stoelen in de 1e klas zijn stopcontacten en individuele leeslampen aanwezig. De kleur van de stoelen is conform de standaard voor alle nieuwe NS-treinen: blauw in de 2e klas, rood in de 1e klas. De glazen wanden en deuren zijn voorzien van kunstuitingen, geïnspireerd door de natuur.
Een ‘bioreactor’ zorgt voor opvang en verwerking van het afval uit de treintoiletten en levert een besparing op van het waterverbruik van zo’n 17 miljoen liter per jaar. De machinisten krijgen een prettiger werkklimaat door betere airco in hun cabines.
De treinen wekken bij het remmen elektriciteit op die via de bovenleiding wordt overgedragen aan andere treinen in de buurt, die deze energie gebruiken om te rijden.
De treinen worden geleverd in de vorm van 51 vierdelige treinstellen. Ieder treinstel beschikt over 400 zitplaatsen. Het aantal Intercitydubbeldeksrijtuigen van dit type loopt na deze levering op tot 872. De 87.000 stoelen maken dan ongeveer een derde uit van het totale aantal zitplaatsen dat NS voor haar klanten beschikbaar heeft.
De Intercitydubbeldekkers kunnen gekoppeld worden tot een maximale lengte van 14 rijtuigen. Dat zijn treinen van bijna 400 meter lengte met 1400 zitplaatsen. Met de 204 nieuwe rijtuigen worden vanaf eind augustus 2008 op drukke routes treinen verlengd of enkeldeks treinen vervangen door dubbeldekkers.
Als eerste gaan reizigers in de Intercity’s Eindhoven – Utrecht C – Amsterdam Bijlmer – Amsterdam Zuid – Schiphol v.v. en Den Haag C – Gouda – Utrecht C – Arnhem v.v. profiteren van extra ruimte.