Zonder commetaar van Treinennieuws.nl plaatsen wij de Column van Roel Berghuis die vakbondsbestuurder voor FNV Bondgenoten Spoor is.
Kies haalbaar systeem voor een veiliger spoorwegnet
De dramatische treinbotsing op zaterdag 21 april in Amsterdam zorgde voor veel opschudding. Daags na deze botsing was er nog een bijna botsing in Utrecht die grote gelijkenis vertoonde met de eerdere. Volgens de ongewoon snelle onderzoekers van de Inspectie zou het gaan om het missen van een rood sein. In beide gevallen waren de seinplaatsen niet uitgerust met het zogenaamde Automatische Trein Beïnvloedingssysteem-Verbeterde versie (ATB-Vv).
Het oude ATB zorgt er voor dat treinen die boven de 40 kilometer rijden en door een rood sein gaan automatisch tot stilstand komen. Het ATB-Vv doet het zelfde als de treinen onder de 40 kilometer door een rood sein gaan. Bij 1264 seinen op het Nederlandse spoor is ATB-Vv als vangnet uitgerust. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en milieu heeft nu toegezegd dat 415 seinen versneld uitgerust zullen worden met ATB-Vv. Dat is een eerste stap maar dat is naar mijn mening absoluut nog tekort. Er blijven namelijk nog 3000 seinplaatsen over waar geen ATB-Vv aanwezig is. Hier kunnen net zo goed treinbotsingen plaatsvinden en dat vind ik een groot en onverantwoord risico.
De grote vraag is waarom hier nog niet voor gekozen is? De politiek en de minister hebben de afgelopen jaren steevast geaarzeld. Deze aarzeling heeft te maken met de keuze voor een ander treinbeveiligingssysteem, namelijk het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Opmerkelijk daarbij is dat de spoorsector niet al te optimistisch is of ERTMS wel snel ingevoerd kan worden en zij heeft grote bedenkingen of dit wel leidt tot een veiliger spoor. Er worden namelijk vraagtekens gezet bij dit systeem in situaties op de spooremplacementen, waar veel treinen dicht
op elkaar rijden, wat in Nederland met het drukst bereden spoor het geval is. Het systeem is bovendien niet uitontwikkeld en het zal de eerste jaren leiden tot allerlei kinderziektes waar reizigers en personeel last van krijgen.
Er moet eerste maar eens goed onderzoek plaatsvinden naar de haalbaarheid van ERTMS, voordat we een miljardeninvestering doen. Lobbyisten en politici die toch ERTMS snel in willen voeren nemen naar mijn mening grote risico’s.
Want het investeren in ERTMS zal er toe leiden dat een verdere consequente investering in ATB-Vv automatisch als ‘weggegooid geld’ wordt gezien. Een ATB-Vv investering kost de overheid slechts 200 miljoen euro en die had treinbotsingen als op 21 april kunnen voorkomen. ATB-Vv kan op binnenlandse trajecten nog jaren voldoen aan de eisen voor veiligheid op het spoor. Minister en politici mogen een nieuwe treinbotsing niet op hun geweten hebben.
Roel Berghuis is vakbondsbestuurder voor FNV Bondgenoten Spoor