In het jaar dat de het spoor 175 jaar is bestaat en na het debacle van de Fyra heeft de NS de komende jaren diverse verbeteringen op stapel staan, om de bereikbaarheid van Nederland en het comfort voor de reiziger te verhogen. Zo zal NS in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) op termijn op een aantal belangrijke trajecten, zoals de lijn Eindhoven-Amsterdam, met meer treinen gaan rijden. Dit om zo meer capaciteit en een hogere frequentie te bieden voor de reiziger en verdere groei te faciliteren. Ook de geleidelijke invoering van het beveiligingssysteem ERTMS maakt op termijn een nog betere benutting van het spoor mogelijk evenals de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Vanwege deze groei op het spoor, de uitstroom van ouder materieel en beperkte voorraden reservematerieel renoveert NS treinen en schaft NS de komende jaren nieuwe Sprinters en Intercity’s aan. Bewezen technologie en extra comfort voor de reiziger staan daarbij voorop. Door alle maatregelen wordt ook het stroomgebruik minder en de trein nog duurzamer.
Diverse moderniseringen
Na de eerdere succesvolle modernisering van de koploper-treinen (ICM) en de nieuwe Intercity Dubbeldekker (DDZ) staan twee nieuwe moderniseringen op stapel de komende tijd. Zo wordt de eerste generatie van de zogeheten VIRM-dubbeldekkers, die begin jaren negentig van de vorige eeuw in dienst kwamen, vanaf deze zomer (2014) compleet gemoderniseerd naar het voorbeeld van de DDZ. De eerste vernieuwde dubbeldekkers komen naar verwachting in 2016 op het spoor en kunnen daarmee geheel gemoderniseerd hun tweede levensfase in. Ook worden ze door de maatregelen nog zuiniger. Een andere restyling die bij NS start, is de wijziging van de ICRm-rijtuigen voor diensten over de HSL, inclusief onder meer extra bagage-voorzieningen, een vernieuwde bekleding van het tweede klas-meubilair en gebruik van andere kleuren.
Nieuwe Sprinters
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). De nieuwe Sprinters moeten in 2018 in dienst komen. NS gaat hierbij uit van bewezen technologie en koopt daarom een bestaand treinconcept dat zich al heeft bewezen in de praktijk. Twee erkende en grote treinenbouwers zijn momenteel nog in de race, te weten Alstom (Frankrijk) en CAF(Spanje) Na de zomer moet duidelijk zijn welke van deze twee partijen de nieuwe Sprinter mag gaan leveren. De nieuwe Sprinters worden transparant (zodat reizigers bijvoorbeeld eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers (inclusief de wens van de reiziger een toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te kunnen rijden onder ERTMS. In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS dit najaar tijdelijk een aantal van de dubbeldekkers met de groene bankjes (DDAR) uit de reservevloot weer in dienst. Na een kleine opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG.
Nieuwe Intercity’s
NS start met de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie). Deze treinen worden een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), de Lange Termijn Spooragenda en de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Bewezen technologie staat ook hier voorop en de treinen komen per 2021 in dienst en komen als eerste in dienst op de HSL. Belangrijke eisen zijn: a) geschikt voor rijden over zowel de HSL als het Hoofdrailnet, b) betrouwbaarheid, c) toegankelijkheid (bijv. voor rolstoelen), d) voldoende vervoerscapaciteit, e) snel kunnen optrekken en remmen, f) brede in- en uitstap voor grote groepen reizigers. Leveranciers die bestaande treinconcepten aanbieden die voldoen aan deze criteria, geven aan dat dergelijke treinen een maximumsnelheid kennen van 200 kilometer per uur. Met een hogere maximumsnelheid kan niet meer aan eisen als toegankelijkheid, brede deuren en een snelle acceleratie worden voldaan. Hierdoor worden onder meer de rijtijden die in de concessie staan niet meer gehaald. Ook raakt dan het uitgangspunt van bewezen technologie uit beeld. NS start deze zomer de zogeheten RFI-fase waarbij geschikte leveranciers worden geselecteerd voor deelname aan de aanbesteding. Welke firma hiervoor in de race komen is nog niet bekend, maar denk aan Bombardier, Siemens en misschien wordt het wel Stadler. Deze Zwitserse treinenfabrikant heeft in diverse landen al bewezen goede treinen te kunnen fabriceren. en die een snelheid van 200 km per uur kunnen bereiken. Ze zijn zeer comfortabel, maar ja de leefstandaard is in Zwitserland wel wat hoger dan bij ons.