Het Duitse Siemens presenteert de Vectron , een nieuwe locomotief die is ontwikkeld voor het breedst mogelijke scala van taken. Deze locomotieven kunnen worden gebruikt voor zowel nationale als grensoverschrijdende personen- en goederenvervoer. Ze zijn gebouwd voor een maximale snelheid van een 160 tot 200 km per uur. Doordat Siemens een aantal van de Vectron- versies voor een aantal taken van vervoer aanbiedt in verschillende klassen en prestaties zwakstroom systemen – met of wisselstroom ( AC) , gelijkstroom (DC) of multi-systeem type – stelt Siemens gemakkelijk in staat de locomotief naar individuele wensen te maken. Land – specifieke automatische controle systemen kunnen eenvoudig worden uitgewisseld of toegevoegd. Een andere bijzonderheid is het front-end van de locomotief, die ontworpen is als apart gedeelte. Deze kan gemakkelijk worden losgekoppeld van de rest van de machine , waardoor het vervangen in het geval van een ongeval gemakkelijker wordt. Rail transport in Europa is in een steeds sneller tempo aan het veranderen. De logistiek worden steeds meer en meer complex; goederen moeten sneller en over grotere afstanden worden verplaatst. Het grensoverschrijdend verkeer in Midden- Europa en op de Zuidoost- corridor is al zwaar en zal blijven toenemen . Moderne locomotieven moeten kunnen dienen deze belangrijkste routes en de toekomstige groei van de regio’s . Zij moeten worden gebouwd om eenvoudig te kunnen worden aangepast aan de specifieke systeemwensen per land en natuurlijk uitgerust met de intelligente treinbeveiliging concepten. Bovendien zijn groter milieubewustzijn regels noodzakelijk.
Foto’s: Siemens
Meer reacties en foto’s op ons forum: Klik hier.