Er waren rangeervoertuigen die op rails en op de weg konden, buitenlandse fabrieken toonden hun nieuwste ontwikkelingen, spoor werd ‘gecontroleerd’ aangelegd, rails werden ingenieus op dwarsliggers bevestigd, modern onderhoud werd getoond, overwegbeveiliging kreeg de volle aandacht, veel ondernemingen vroegen personeel via carrièredagen, talrijke workshops en lezingen omlijstten het geheel en als je wilde kon je ook nog bij ProRail een tattoo laten zetten. Ziedaar, 26 tot en met 28 maart in de Utrechtse Jaarbeurs: RailTech 2019 in vogelvlucht!
Het rangeervoertuig dat met goederenwagens op het spoor rangeert en dan op autowielen ‘over de weg’ kan uitwijken, is duidelijk in opmars. Van kleine uitvoeringen tot exemplaren ter grootte van een gewone rangeerlocomotief, zoals van TRRF The Railroad Factory met een trekcapaciteit van 1 600 ton. Maar ook de ‘klassieke’ rangeerlocomotief – soms kleiner dan onze oude ‘Sik’- doet het goed.
Buitenlandse bedrijven, zoals het Chinese CRRC, Alsthom en Siemens showden hun recent ontwikkelde materieel. CRRC bijvoorbeeld toonde een model van een dubbeldeks hoge snelheidstrein. De ontwikkeling van het hogesnelheidsnet in China gaat zeer snel. Binnenkort een artikel.
RailTech 2019 liet ook zien dat het leggen, controleren en (later) onderhouden van sporen steeds verder gemechaniseerd wordt. Verplaatste onderhoudsploegen zich ooit via de rail, nu hebben ze auto’s, voorzien van de modernste apparatuur. Sommige voertuigen kunnen hun weg ook ‘over het spoor’ voortzetten. Ook overwegbeveiliging komt bij sommige standhouders aan de orde. De drie dagen worden omzoomd met workshops en lezingen over uiteenlopende railtechnische onderwerpen, waarbij tevens naar voren komt dat diverse bedrijven verlegen zitten om technisch personeel!
Een grappige uitspatting – maar met een serieuze achtergrond – is de mogelijkheid om (afwasbare) tattoos met een ProRail-onderwerp te laten zeten en om in een ‘makerswerkplaats’ uit oud materiaal zoals spoorwegjassen, hesjes, stukken kabel en wat niet al, iets nieuws te maken. Onze moderne samenleving verspilt nu eenmaal veel verspild en hier wordt aangetoond dat veel ‘hergebruikt’ kan worden. Grote foto: Hans van Lith – Kleine foto’s: Treinennieuws.nl
Fotobijschift:
– De kleine rangeermachine van het Amsterdamse GVB, gebouwd door BEMO Rail, in de stand op RailTech 2019
– Het rangeervoertuig van TRRF ‘The Railr