Van tien naar zestien trams op Utrechtse Uithoflijn

Advertenties

Laatste update:

Gisteren, 16 december 2019 is in Utrecht de dagelijkse dienst op tramlijn 22 – bij de bevolking beter bekend als de Uithoflijn – van start gegaan. Afgelopen zaterdagmiddag mocht iedereen al gratis meerijden, om kennis te maken met het nieuwe vervoermiddel. De dienstregeling vermeldt dat er tien trams per uur in beide richtingen rijden tussen Utrecht Centrumzijde en P+R Science Park (vroeger de Uithof). Deze frequentie wordt in 2020 eerst verhoogd naar twaalf en vervolgens naar zestien trams per uur.

Naar verwachting zal de eerste frequentieverhoging nodig zijn bij aanvang van het nieuwe collegejaar in september 2020 en de tweede volgt waarschijnlijk in december. De tram rijdt steeds met twee gekoppelde tramstellen. Bij een zes minuten frequentie hebben zij een capaciteit van 4320 reizigers per uur. Dat wordt voldoende geacht om het aantal passagiers dat tot nu toe per bus reisde, comfortabel te vervoeren. Er is ook nog ruimte om het groeiende vervoersaanbod van de eerste helft van 2020 op te vangen. Buslijn 12 – die tot dusver de dienst onderhield, maar nu is opgeheven – kwam tot op de drukste uren tot een capaciteit van 4000 passagiers per uur. De rit van beginpunt Utrecht Centraal Centrumzijde naar P+R Science Park duurt negentien minuten. Een van de bestuurders vertelde aan ‘Treinennieuws’ dat op verschillende trajectgedeelten verschillende snelheden gelden, van 20 km/h toto 40, 50 en zelfs 70 km/h. Onderweg is dat duidelijk aangegeven.

Station Utrecht Centraal Centrumzijde

Goed vol

De eerste dag was de tram al direct goed vol, vooral veel studenten, stelde ‘Treinennieuws’ vast. Het was hier en daar nog wel even wennen. In Utrecht bijvoorbeeld arriveren en vertrekken de trams om en om van twee kopsporen. Het publiek was er nog niet helemaal aan gewend naar het andere spoor te lopen voor de volgende tram, als van het andere een stel vertrokken was. Ook moest er aan zuiltjes op het perron worden in- en uitgecheckt. Vroeger gebeurde dat in de bus en dit was dus ook nieuw. Er stonden grote borden die hierop wezen. Een leuke attentie was dat alle reizigers in Utrecht een tram van chocola aangeboden kregen. Op belangrijke stopplaatsen onderweg stonden medewerkers van het openbaar vervoer om folders uit te reiken over de (diverse) verandering in het buslijnennet.
Tijdens de rit werden de haltes omgeroepen en enkele aanwijzingen werden tevens in het Engels gedaan. Op diverse plaatsen waren matrixborden aangebracht waarop de komende haltes aangegeven waren. Zowel in de trams als op de perrons onderweg is cameratoezicht aanwezig. Het eerste halte (toegankelijk via trappen, maar ook met de lift) vanaf Utrecht Centrum is het gecombineerde tram/treinstation Vaartsche Rijn Bijzonder druk was de halte Heidelberglaan, waar veel studenten in- en uitstapten. Een vervoersman zei dat de colleges op veel verschillende tijdstippen beginnen en eindigen en dat de toeloop van reizigers tot dusver over de hele dag verdeeld was. ’s Zondags rijdt tram 22 overigens niet…

Zonder overstappen

Volgens de planning zullen in 2020 de lijnen van Utrecht Jaarbeursplein naar Nieuwegein Zuid en IJsselstein worden gemoderniseerd en zodanig ingericht, dat het moderne materieel van lijn 22 er kan rijden. Dan wordt het ook mogelijk zonder overstappen van P+R Science Park naar Nieuwegein en IJsselstein te reizen. Op deze trajecten worden dan verlengde stellen van het ‘Uithoftype’ ingezet, die de Spaande fabriek CAF thans bouwt. In totaal komen er 22 tramstellen van 41 meter lengte. Enkele exemplaren zijn nu al afgeleverd. Zij vervangen te zijner tijd het materieel dat nu nog op beide lijnen dienstdoet. Foto’s Hans van Lith