Vanaf het begin van de winterdienst van 2020 zal het mogelijk zijn in één ruk per regionale sneltram vanuit Nieuwgein en IJsselstein (Ut) door te rijden naar het P+R Sciencepark Utrecht, de vroegere Uithof. Als alles tenminste volgens planning verloopt. Dan moet namelijk een grote ombouw en modernisering van het bestaande traject tussen beide gemeenten en Utrecht, alsmede de koppeling aan tram 22 – beter bekend als de Uithoflijn – zijn afgerond.
De modernisering van de sneltramlijn Utrecht – Nieuwegein/IJsselstein (de SUNIJ-lijn) is ingrijpend. Er gaan lagevloertrams rijden, geleverd door de Spaanse fabriek CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferricarriles), die ook de trams voor lijn 22 bouwde. Daarvoor moeten de perrons van de 23 haltes worden verlengd en verlaagd. Ook het grootste deel van het spoor in Nieuwegein en IJsselstein wordt vernieuwd, waarbij tevens de bovenleiding, de kunstwerken en de technische installaties zijn betrokken. Tenslotte moeten alle technische onderdelen van het tramnet goed op elkaar aansluiten. De ontwerp- en consultancyorganisatie Arcadis uit Amersfoort stelt de plannen op voor dit vernieuwingsproject, aldus een persbericht van Arcadis. Het Bouwbedrijf BAM tekent voor de uitvoering, die al in april 2020 moet beginnen. Het plannenmaken en de verdere voorbereidingen zijn uiteraard al eerder van start gegaan.
Fotobijschriften:
Foto 1: Tramstel onderweg van Nieuwegein naar Utrecht (Nieuwegein winter 2017)
Foto 2: SUNIJ-tram in Utrechtse OV-kleuren komt langs Nieuwegein op weg naar Utrecht (winter 2017) Foto’s: Hans van Lith