Uitzichtplatform bij Männlichenbahn

De nieuwe gondel met uitzichtplatform (foto Luftseilbahn Wengen – Männlichen AG.)

Al is het geen openbaar Vervoer op rails, in Zwitserland wel heel erg belangrijk.

De ‘Männlichenbahn’ van het Zwitserse toeristen- en skidorp Wengen naar de berg Männlichen in het Berner Oberland nam deze maand twee nieuwe gondels met bovenop een openlucht uitzichtplatform in gebruik. Via een wenteltrap vanuit de kabines hebben de bezoekers toegang tot het platform, waar plaats is voor tien personen. Met deze uitzichtplatforms heeft de kabelbaan een regionale primeur!
Het aanbrengen van uitzichtplatforms maakten ingrijpende veranderingen nodig. Zo werden twee nieuwe kabines gebouwd. Door de extra belasting aan één kant van de gondels, moesten de ontwerpers ze door een aangepaste gewichtsverdeling weer in evenwicht brengen. Ook waren een nieuwe ophanging van de kabines, een nieuwe besturingsinstallatie en een vernieuwde hydraulische rem noodzakelijk. De ‘machinist’ van de kabelbaan ziet op een beeldscherm in de bedieningsruimte hoe de situatie op het platform is.
De uitzichtplatforms zijn alleen ’s zomers in gebruik en dan als het niet onweert! ’s Winters worden ze gedemonteerd, evenals de trappen in de gondels. Door deze laatste handeling kunnen er dan 75 personen tegelijk worden vervoerd, terwijl dat in de zomer – mèt de trap – tien reizigers minder zijn.
De kosten voor een ‘rit’ op het platform bedragen Zwfrs. 5.- per persoon extra. Het is ook mogelijk online een plaats te reserveren. Helaas is het voor toeristen met een mobiliteitsprobleem niet mogelijk naar boven te klimmen. De reis met de Männlichenbahn duurt ongeveer vijf minuten.
Sinds 1954
Nadat er al in de jaren dertig gedacht werd aan een kabelbaan van Wengen op 1282,5 meter boven de zeespiegel naar de Männlichen op 2229,9 meter. Toch duurde het tot 1954 voordat deze werkelijkheid werd. In de loop van de jaren werden drie keer ingrijpende verbeteringen uitgevoerd. In februari 1999 veroorzaakte een lawine zulke ernstige schade dat in feite herbouw moest plaatsvinden. In december van dat jaar ging de kabelbaar al weer in dienst!
Nog enkele cijfers: de Männlichen bahn overwint een hoogte verschil van 947,5 meter – met een gemiddelde stijging van 70,8% – en heeft een totale lengte van 1910 meter. De vierde ombouw met indienststelling van de nieuwste gondels ‘met dakterras’ heeft twee maanden geduurd en rond Zwfrs 4,7 miljoen gekost. Helemaal nieuw is het idee van een openluchtplatform overigens niet, want de Stanserhornbahn bracht het in 2012 als eerste in praktijk. Tekst: Hans van Lith, foto Luftseilbahn Wengen – Männlichen AG.