Uitbreiding Abellio in England

Advertentie

 Het Britse Ministerie van Vervoer (Department for Transport, DfT) heeft Abellio (Abellio is een 100 %‐dochter van NS.) geselecteerd voor de exploitatie van de volgende spoorconcessie voor East Anglia, vanaf 16 oktober 2016. Abellio exploiteert de huidige concessie al sinds 2012. De nieuwe concessie loopt tot 2025.

Het bod van Abellio voor deze concessie betekent een zeer ingrijpende verbetering voor de passagier. Alle bestaande voertuigen worden vervangen door nieuwe, moderne en hoog presterende treinstellen. In combinatie met significante reistijdverkorting, 55 % meer zitplaatsen in de treinen naar Londen tijdens de ochtendspits en ruim duizend extra treindiensten per week zal dit de dagelijkse treinreis van de passagier aanzienlijk verbeteren.

Dominic Booth, directeur van Abellio UK: “Dit is geweldig nieuws, niet alleen voor Abellio maar voor heel East Anglia. We zijn erg blij dat we zijn verkozen tot preferred bidder om de spoorwegdiensten in de gehele regio om te vormen. Hiermee kunnen we voortbouwen op het succes van de twee kortlopende concessies in East Anglia die we al sinds 2012 exploiteren. We willen DfT graag complimenteren met deze transparante en zorgvuldige aanbestedingsprocedure.

Onze plannen brengen grote voordelen voor de reiziger met zich mee, waaronder snellere en betrouwbaardere dienstverlening met nieuwe treinstellen, een hogere frequentie en kortere reistijden. Hiermee dragen we ook bij aan de sociaaleconomische ontwikkeling van East Anglia, een van de meest succesvolle en snelst groeiende regio’s van Groot-Brittannië.”

Abellio is een 100 %‐dochter van NS en verzorgt trein- en busvervoer in een beperkt aantal Europese landen zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Zo bereidt NS zich voor op toekomstige ontwikkelingen op het spoor. Abellio biedt de kans buitenlandse kennis en ervaring te importeren. NS vertaalt de lessen uit het buitenland naar mogelijkheden voor reizigers in Nederland. Daarvan wordt iedereen beter, waarbij we zorgen dat eventuele risico’s goed zijn beheerst. Bron en foto: NS