U heeft nog een maand!

Advertentie

U heeft nog een maand om als “pionier” met de speciale SBB Shuttletrein door de nieuwe Gotthard Basis Tunnel te rijden. Want 26 november is de laatste dag dat SBB met de shuttle trein door de langste spoortunnel ter wereld, die op naam van de Zwitsers staat, rijdt en dat u een kijkje kan nemen op het station Sedrun. Dit laatste is heel bijzonder. Op dit station bevinden zich geen winkels en restaurants en je kan er ook niet naar de wc. Wij hopen dat u als treinreiziger na 11 december 2016, de dag dat de passagierstreinen officieel door de tunnel gaan rijden, nooit op dit station terecht komt. Sedrun is namelijk het calamiteiten tunnelstation, deze bevindt zich op de helft van de tunnel. Via dit tunnel station kunnen de passagier gered worden door de hulpdiensten. (Video) Nu is er een speciale tentoonstelling te zien over de bouw van dit stukje meesterwerk, dat binnen de geplande tijd en budget klaar was. Op dit station kunnen de “pioniers” in een speciaal paspoort “Gottardino”, uitgegeven door de SBB, hun reis door de tunnel afstempelen met de tekst ”Ich bin ein Pionier!”. Als een van de eerste treinreizigers door deze tunnel van Noorden naar het Zuiden van Zwitserland, of in tegenover gestelde richting, zijn gereden en op dit station 45 minuten bezocht hebben. Normaal gesproken zal dit station alleen in geval van nood worden gebruikt. Aan veiligheid ontbreekt niets. Twee aparte tunnels voor de treinen en een noodtunnel met om de 325 meter een verbindingstunnel.

Denk er aan het aantal plaatsen in de Gottardino is beperkt. Ga direct naar de Treinreiswinkel of rechtstreeks naar SBB en zorg dat u ook als een van de eerste door de langste tunnel zoeft. Deze reis is alleen op aanvraag te boeken. Telefoonnummer van de Treinreiswinkel is: 071-513 70 08 en de SBB.

Zwitserland vaart een eigen koers binnen Europa. Iedereen werkt samen voor het welzijn van Zwitserland en de toeristen. Of het nu spoor of bus is, met het Swiss Travel System dat is bij alle (spoor) maatschappijen geldig. Maar ook de Nationale luchtvaartmaatschappij Swiss werkt samen met trein en bus.
De 57 kilometer Gotthard-basistunnel wordt pas op 11 december 2016 bij de nieuwe dienstregeling open gesteld. Dan bent u in 17 minuten door de langste spoorweg tunnel heen. Passagiers kunnen dan reizen door een van de hoogste bergen van Europa met een snelheid tot 250 km per uur – met meer dan 2.000 meter rots boven hun hoofden. Vanaf 2019 zal de allereerste high speed treinstel van Stadler de EC 250 Giruno genaamd, door deze tunnel gaan rijden. Deze voor de Zwitserse Nationale Spoorwegen (SBB) gebouwde trein is het symbool van de innovatieve kracht van Zwitsers makelij net zo als de tunnel zelf.
Een idee voor een mooie tocht op het meer van Luzern met de radarboot van Luzern naar Flüelen. Dan met de trein door de nieuwe tunnel rijden met de speciale trein “Gottardino” naar twee heerlijke plaatsen voor een korte vakantie in de Alpen. Ontdek hier de schoonheid van Bellinzona en Ticino. Na het bergdorp Andermatt bezocht te hebben nog eens de oude route via de oude Gotthardpas route terug. Vanaf april 2017 kunt u met de nieuwe Gotthard Panorama Express deze rit maken. Dat de opening van de Gotthardspoortunnel de langste van de wereld weer geschiedenis schrijft voor Zwitserland bestaat geen twijfel over.
Bij een gebeurtenis als deze zijn natuurlijk vele herinneringen zijn te koop, zoals postzegels en munten. Ook bij een opening als deze, hoort een standaard boekwerk. Bij de Zwitserse uitgeverij AS-Verlag, die al vele mooie boeken over de Zwitserse spoorwegen uitgaf, is nu ook weer met een groot en mooi standaardwerk uitgekomen.
Via de Base Gotthard Tunnel komt het noorden en het zuiden dichter bij elkaar. Reistijden verminderen met een uur, terwijl de passagiers in nieuwe of gemoderniseerd rollend materieel worden vervoerd. Ook het vracht vervoer zal stijgen op de Gotthard Noord-Zuidverbinding. Ja, Zwitserland en Europa hebben alle reden om deze opening te vieren! Voor de Zwitsers zelf levert De Gotthard-basistunnel een grote bijdrage op voor de kwaliteit van leven van Zwitserland en de regio’s. Met het nieuwe rollend materieel voor internationaal verkeer, talrijke aanpassingen van de infrastructuur op de hele Noord-Zuid-as en de Ceneri-basistunnel zal het aanzienlijk aantrekkelijker worden.
Bron: Andreas Meyer, CEO van SBB AG Foto: Keystone /SBB
gotthard-5Gotthard boek: 57 Menschen – 57 Geschichten – Jahrhundertbauwerk Gotthard-Basistunnel
Omvang: ca. 160 pagina’s en ca. 77 foto’s en afbeeldingen
Formaat: 24 x 30 cm
Uitvoering: Hardcover met omslag
ISBN: 978-3-906055-50-3
Prijs: CHF 48.00 / €  44,90 bestellen bij BOL.Com of bij de uitgeverij zelf.

gotthard-zeitschriftEisenbahn Kurier bracht een geweldige Special uit met als titel: Basis­tunnel und Bergstrecke Themen 54: Gotthardbahn Bestelnummer. 1881
Een prachtige special over de Gotthard-basistunnel tussen Erstfeld en Bodio , met vele foto’s geheel in kleur. In deze speciale editie “Gotthard Bahn” een verslaglegging over de gigantische bouw, techniek en het vervoer van de twee basis tunnels door de Gotthard en Ceneri. Zoals altijd laten de Eisenbahn Kurier auteurs ons meer genieten van aantrekkelijke beelden en beschrijven zij het verleden, zoals de geschiedenis van de schilderachtige bergen routes en hun toekomst,

0715_Gotthard_Cover_deutsch.inddSpeciaal voor kinderen, de kleinste onder ons verscheen het boek “Bouw en exploitatie van de Gotthard-basistunnel” In dit boek wordt een nauwkeurig beschrijving gegeven over de bouw van dit grootse werk. Konrad Beck legt alles stap voor stap: van het opzetten van de bouwplaatsen tot recycling van afgegraven materiaal. Korte teksten en geheel in kleur getekende plaatjes geven alles weer, tot en met de opening. Het boekwerk kwam tot stand en wordt uitgegeven in samenwerking met de SBB,  Bestellen kan hier.

 gotthard-3Wat betekent de nieuwe tunnel voor mensen aan weerzijde van de tunnel. Deze vraag wordt beantwoord in het door Aufbruch Media-informatie uitgeven boek.
De Officina en Bellinzona zijn meer dan alleen een spoorweg reparatiewerkplaats. Het is een monument beide zijden van de Gotthard en een mijlpaal van de technische en economische prestaties van de regio. Het nieuwe nieuw boek vertelt het verhaal van de SBB-Werkstätte. De Officina is de hoofdstad van het kanton Ticino. Maar het was een moeizame weg om er te komen. De meedogenloze concurrentie voor de locaties vanaf het moment van de opening van de Gotthard-spoorlijn 1882. Dit toont aan wat aan het economisch belang van deze landelijke dorpen langs de Gotthard-lijn. Het industriële bedrijfsleven is een belangrijke werkgever in de regio. Het boek vertelt de rijk geïllustreerde geschiedenis van de Officina locaties. De hoofdstukken bestaan uit twee delen: het helpen van een mozaïek verhaal van de betrokken personen. Het tweede deel bestaat uit duidelijke feiten die de ontwikkeling beschrijven van 1874 tot vandaag. Deze zijn gebaseerd op niet-gepubliceerde documenten die werden gevonden op de zolder van de industriële installaties en door interviews met getuigen en publicaties over het onderwerp.
De auteur, Hanspeter Gschwend (geboren 1945) was lang werkzaam bij Radio DRS, en hielp op de achtergrond mee aan programma’s over politiek, samenleving en cultuur. Hij schreef radio en televisie games, evenals korte verhalen en biografieën. Zijn hoorspel ‘De Olympiafähndler “won de 1997 Prix Europa. 2000 Schiller prijs kreeg hij voor zijn radio-drama werk. Uitgegeven door: Aufbruch. Zürich, meet vele foto’s en afbeeldingen in kleur en zwart/wit.
Fr. 40.– / € 40.– bestellen? Dat kan hier.

gotthard-4Ook het Schweizer jeugdwerk maakte een nieuwe SJW publicatie voor de opening van de Gotthard-basistunnel:
De Gotthard-basistunnel is de langste tunnel ter wereld. De meeste moderne treinen zullen met zo’n 200 kilometer per uur door een van twee 57 km lange buizen zoeven.. Dit is van wereldklasse – en het is niet het eerste wereldrecord bij deze berg. Sinds de Middeleeuwen tot heden, kijken mensen naar de Gotthard voor nieuwe manieren om de natuurlijke barrière tussen het noorden en het zuiden van Zwitserland nog sneller te kunnen overwinnen.
Welt Klasse publicatie met 70 illustraties op 72 pagina’s voor lezers vanaf 10 jaar.
Autor/Autorin: Matthias Rennhard
Illustration: Roland Hausheer
ISBN: 978-3-7269-0030-4
Bestellen voor 5 Zwitserse Franks

53-55 Er is ook al een mogelijkheid om de oude Gotthard route te bekijken. De DVD Gotthard route bovenlangs gefilmd, die is te zien op dvd 53-55 en werd in 2014 door de EO uitgezonden.

Denk er aan als er een boek of DVD online besteld wordt er altijd verzenkosten bij komen.

fleischmann-gottardo-2016-sbbIn de modelspoorwereld wordt natuurlijk ook aandacht besteed aan de legendarisch tunnel. Märklin bracht deze eerste legendarische stoomlocomotief, die door de eerst Gotthard tunnel reed uit in HO. Deze Zwitserse SBB uit het jaar 1916 loc die de naam draagt van “Elephant“ werd zowel voor Märklin als wisselstroom en  voor de gelijkstroomrijders maar dan onder naam van TRIX uitgebracht. Het voorbeeld de loc 2965 van de SBB kan men nog bezichtigen in het Verkerhshaus der Schweiz museum in Luzern. Hij is niet goedkoop, maar dat is bekend. Alles wat uit de Märklin fabrieken in Göppingen komt is goed tot zeer goed maar wel prijzig. Ook de N-rijders worden met een Gotthard loc bediend. Het gaat hier om de speciale Gottardo van Fleischmann.
============================================================================

Nu even belangrijke gegevens om nog meer van Zwitserland te genieten. Je kan natuurlijk met de trein naar Basel, maar SWISS vliegt 4x per dag van Amsterdam naar Zürich. Informatie en reserveringen: www.swiss.com In Zwitserland doe je natuurlijk alles per trein, bus of boot met de Swiss Travel Pass. Alle informatie over de OV-voordeelpassen van het Swiss Travel System, vind je op www.SwissTravelSystem.com. Wil je voordat je naar Zwitserland alles over dit fascinerende treinenland weten, neem een kijkje voor algemene informatie over toeristisch Zwitserland op www.MySwitzerland.com. Bellen mag natuurlijk ook 00800 100 200 30. Dit telefoon nummer is gratie, ook voor boekingen.

============================================================================

Zie eventueel ook:
http://www.treinennieuws.nl/gotthard-basistunnel-zwitsers-precisie-werk
http://www.treinennieuws.nl/italie-bijna-een-uur