Treinstation Hongkong-China

Advertentie

Treinstation Hongkong-China lijn valt mogelijk onder Chinese wetgeving. De regering van Hongkong heeft een controversieel plan onthuld dat de wetgeving van het Chinese vasteland voor de eerste keer zou kunnen toepassen op Hongkong’s grondgebied. Het maakt deel uit van pogingen om de operaties te stroomlijnen bij de nieuwe Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong Express Rail Link, die volgend jaar zal openen en net iets minder dan HK 84,42 miljard kost.
In het kader van het nieuwe plan kunnen passagiers in één gebouw in West-Kowloon, Hongkong, achtereenvolgens paspoortcontroles voor Hongkong en China ondergaan. Het zal wetgeving van het vasteland zijn die in delen van de terminal geldt, ook al bevindt het zich op Hongkong’s grondgebied.
De regering zegt dat het handiger zal zijn voor passagiers, maar tegenstanders zeggen dat het Hongkong-wetgeving zou kunnen overtreden.

Hoe verplaatsen mensen zich normaal gesproken vanuit Hongkong naar het vasteland?
Voor degenen die overland reizen lijkt het proces op de meeste grensoverschrijdingen tussen landen. Bij de drukste grensposten moeten passagiers eerst immigratie en douane in één jurisdictie passeren, dan een behoorlijke afstand lopen om de immigratie in de andere jurisdictie te doorlopen.
De Hongkongse immigratieprocedures worden afgehandeld op onbetwist Hongkong’s grondgebied en de Chinese immigratieprocedures worden afgehandeld in Shenzhen op het vasteland van China.

Dus wat zal hier anders zijn?
De ambtenaren van Hongkong prijzen dit aan als een “one-stop”-inklaring.  Passagiers kunnen zowel de Hongkongse als Chinese grensprocedures doorlopen onder één dak binnen het stationsgebouw van West-Kowloon, alvorens aan boord van de treinen naar alle steden op het nationale hogesnelheidsspoorwegnet te gaan. De ambtenaren van Hongkong zeggen dat dit vergelijkbaar is met soortgelijke afspraken tussen bijvoorbeeld de VS en Canada, en het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk op de Eurostar.

Hoe gaat het proces in zijn werk?
China zal het zogenaamde “Mainland Port Area” van Hongkong huren. Het gebied omvat het Chinese gedeelte van immigratie en douane en de wachtruimte voor vertrekkende passagiers, evenals alle perrons en treinen. Zowel het burgerlijk- als strafrecht van China zal in dit hele gebied gelden, hoewel het fysiek op het grondgebied van Hongkong ligt.
De regering van Hongkong zegt dat het gebied wordt beschouwd als buiten de territoriale grens van Hongkong liggend. Er zullen immigratiedienst, douane, quarantaine, administratie en politieagenten gevestigd zijn in de omgeving.

Dus waarom is men bezorgd?
Hongkong heeft een ander juridisch systeem dan het vasteland van China, zoals bij de overdracht afgesproken onder de ‘Eén Land, Twee Systemen’-regeling. Onder deze basiswet hebben bewoners van Hongkong veel grotere vrijheid om te protesteren dan burgers van het vasteland hebben, naast andere verschillen.
Ambtenaren van het vasteland hebben ook geen jurisdictie op het grondgebied van Hongkong. Critici zeggen dat het voorstel zou kunnen leiden tot arrestatie van Hongkongers op grondgebied van Hongkong voor acties die hier legaal zijn, maar niet in het vasteland van China.
Het voedt ook de groeiende bezorgdheid over de Chinese inbreuk op de gang van zaken in Hongkong in de laatste jaren, na de verdwijning uit Hongkong van verscheidene mensen die kritische boeken over de Chinese regering verkocht hebben en de verwijdering van meerdere parlementsleden die tegen Peking protesteerden terwijl ze werden ingezworen. Het is momenteel onduidelijk of westerse socialemediasites, zoals Facebook en Twitter, die geblokkeerd zijn in het vasteland van China, toegankelijk zullen blijven in het havengebied.
Het regeringsvoorstel van Hongkong moet door de Chinese autoriteiten worden goedgekeurd, voordat het in Hongkong kan worden geïmplementeerd door middel van een verandering of aanvulling in de lokale wetgeving.  Pro-democratie parlementsleden zeggen dat ze het plan zullen proberen te vetoën.
Bron: BBC – Kaart: Google Maps