Trein , tram, metro, monorail…..enz

De Aptis, de nieuwe bus van Alstom hier in Utrecht is van 9 tot 12 april 2018 tezien en te bewonderen. Foto: Altom

Trein , tram, metro, Monorail, alle OV vervoermiddelen groeien naar elkaar toe. Daar komt deze speciale bus bij. Treinfabrikant Alstom laat de komende tijd dit nieuwe vervoermiddel in Nederland zien en testen.

“We zijn blij dat Aptis met zijn baanbrekende eigenschappen de belangstelling heeft gewekt van Nederlandse steden. Deze proefrit door Nederland is een geweldige kans om nogmaals te demonstreren hoe goed Aptis met zijn unieke prestaties kan worden geïntegreerd in nieuwe stedelijke omgevingen. Dit zou niet mogelijk zijn geweest zonder de inbreng van zowel Qbuzz als RET bij de zoektocht naar moderne oplossingen voor de mobiliteit van morgen”, vertelt Marcel Miller, directeur van Alstom Benelux.
Aptis werd door Alstom in samenwerking met NTL ontwikkeld en wist tijdens de mondiale vakbeurs Busworld op 19 oktober in Kortrijk, België de Innovatieprijs in de wacht te slepen. De prototypes, die zijn geproduceerd op de productielocatie van NTL in Duppigheim, Frankrijk, worden momenteel in verschillende Europese landen getest.
De tests die in de depots van de klant en onder werkelijke bedrijfsomstandigheden worden uitgevoerd, zijn ontwikkeld om de specifieke eigenschappen van Aptis te evalueren in een nieuwe stedelijke omgeving. Daarnaast wordt gekeken naar het laadsysteem, de autonomie en de prestaties in het verkeer na de eerste succesvolle tests die zijn gedaan in de buurt van Parijs en Versailles, Lyon, Straatsburg, Marseille, België en onlangs in Duitsland (Berlijn en Hamburg).
Aptis biedt passagiers uniek, hoogwaardig comfort: lage vloeren in het hele voertuig, brede dubbele deuren voor een soepele passagiersstroom en eenvoudige toegang voor rolstoelen en kinderwagens. Panoramische ramen voor, achter en over de hele lengte van de bus zorgen voor 20% meer raamoppervlak dan bij een traditionele bus. Ook heeft de bus een zitgedeelte achterin.
De twee sturende assen zorgen voor een kleine draaicirkel (-25% in vergelijking met een traditionele bus), waardoor het voertuig zeer wendbaar door de beperkte ruimte in de stad kan manoeuvreren. Deze eigenschap komt met name van pas bij bushaltes, waarvoor een automatisch parkeersysteem is ontwikkeld. Hierdoor is minder parkeerruimte nodig (zodat er meer ruimte overblijft voor overige voertuigen) en is de bus beter toegankelijk voor passagiers. Aptis wordt ’s nachts opgeladen in het depot. Daarnaast biedt Alstom de mogelijkheid om overdag te laden aan het eindpunt van elke lijn. Snelladen is mogelijk via een omgekeerde stroomafnemer of via SRS, het innovatieve laadsysteem via de grond van Alstom. Dankzij de lagere onderhouds- en exploitatiekosten en een langere levensduur dan die van een bus (20 jaar), zijn de eigendomskosten van Aptis vergelijkbaar met die van een moderne dieselbus.

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: