Tramverbinding Maastricht-Hasselt

station MaastrichtTrein, tram of lightrail dat is het OV van de toekomst.  Alle gemeenten willen snelle en comfortabele verbindingen hebben. Ook zo in Limburg. Daar wordt heel vaak gesproken over een verbinding tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.

Het Arnhemse ingenieursbureau Arcadis mag beginnen met de eerste voorbereidingen voor deze tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt. Het gaat om het aanbestedings gereedmaken van het project en het in kaart brengen van welke deskundigen straks nodig zijn voor de aanleg van de tramlijn, en wel het Nederlandse deel van de tramverbinding. Het ingenieursbureau maakt de contractdocumenten aanbestedingsklaar en brengt in kaart welke deskundigen straks nodig zijn bij de uitvoering van het project. Het contract is ter waarde van 114.000 euro.

Tussen de centrale stations van Hasselt en Maastricht heeft de tramverbinding een lengte van ongeveer 35 kilometer. Daarbij moet rails aangelegd worden vanaf de Noorderbrug tot aan het station van Maastricht (Wijk). In Maastricht komen er tramhaltes bij Belvédère, het centrum en het Centraal Station. Met deze tramverbinding wordt de reistijd tussen de twee steden gehalveerd naar 35 minuten. Nu kunnen reizigers alleen nog maar met een busverbinding reizen tussen de twee steden. De aanleg van de tramverbinding is een gezamenlijk project van Limburg en Vlaanderen en moet uiterlijk 2018 rijden.

Het tramproject is op te splitsen in drie delen. Arcadis is verantwoordelijk voor het eerste deel, de voorbereidingsfase. Het tweede deel bestaat uit de begeleiding en het geven van het advies tijdens het traject van de aanbesteding. Die fase loopt van 1 januari tot 1 oktober 2014. De derde fase is de contractbegeleiding tijdens de uitvoeringsfase die tussen 1 oktober en 1 juli 2018 in de planning staat. De Belgische vervoersmaatschappij de Lijn is verantwoordelijk voor de aanbesteding van het trammaterieel.  Bron o.a.: SpoorPro – Foto:

bVision & Photography

%d bloggers op de volgende wijze: