Leden van de Eerste Kamercommissie voor Koninkrijksrelaties hebben begin dit jaar tijdens hun werkbezoek aan Aruba als een van de eersten gebruik gemaakt van de tram die sinds kort met hulp van de HTM door Oranjestad rijdt. Ondanks het feit dat Aruba een relatief klein eiland is zijn de afstanden toch te groot om alles te belopen. Daarom Aruba wordt het eerste land in de Caribische gebied met een tramlijn. De tram zal gaan rijden d.m.v. oplaadbare batterijen. Dit past helemaal in de visie van het parlement om het eiland in de toekomst volledig op duurzame energie te laten draaien. Het tramtraject moet ervoor zorgen dat er een einde komt aan de verkeersproblemen rondom Oranjestad.
De primeur op Aruba, de eerste tramlijn van het eiland, is klaar voor gebruik. Het spoor van MNO Vervat ligt te blinken in de Antilliaanse zon. Gereed voor de trams die straks hun route rijden door de gekleurde straten van Oranjestad. De klus is geklaard, netjes binnen de gestelde tijd. De laatste maanden hebben de mannen van MNO Vervat zich vooral bezig gehouden met het verrichten van de spoorwerkzaamheden. De specialisten die hiervoor waren ingezet, zijn speciaal vanuit Nederland overgevlogen. In totaal is er ongeveer 2,5 kilometerspoor aangelegd. Het spoor loopt vanaf de cruiseterminal naar de Mainstreet, de belangrijkste winkelstraat van Oranjestad.
Kopje koffie in de Mainstreet
Om tijd te winnen stelde MNO Vervat de Amsterdamse methode voor als alternatief. Bij de uitvoering van die methode kan spoorwerk en het betonwerk onafhankelijk van elkaar worden aangelegd. De regering van Aruba keurde het alternatief goed en het resultaat is gebleken. In totaal heeft MNO Vervat een paar duizend manuren bespaard. De werkzaamheden in de Mainstreet zijn sneller voltooid dan de winkeliers van tevoren hadden gedacht. En die zijn dan ook erg blij met de snelle uitvoering. Dat was te merken. Onze collega’s op het werk werden regelmatig beloond met een gratis kopje koffie of een broodje van de warme bakker.
Uitzettingscoëfficiënt
Wat het leggen van spoor op Aruba lastiger maakte dan in Nederland was de hitte van de zon. Door de zonnekracht stijgt de temperatuur van een spoorstaaf soms wel tot rond de 60 graden Celsius. Daardoor zet de spoorstaaf een flink aantal centimeters uit. In de nacht daalt de temperatuur iets waardoor het spoor snel weer krimpt naar een normalere lengte. De uitzettingscoëfficiënt, de mate waarin het materiaal uitzet bij een bepaalde temperatuur, is door de kracht van de zon dus hoog op Aruba. Dat maakt de maatvoering moeilijker dan we in Nederland gewend zijn. Het leggen van spoor is immers millimeterwerk.
De tramlijn is bedoeld om toeristen van de aanleg plaats van de cruiseschepen, op een comfortabele manier naar het centrum te vervoeren. Jaarlijks doen ongeveer 700.000 cruisepassagiers de haven aan. Als een cruiseschip aanlegt in de haven, blijft gemiddeld ongeveer twintig procent van de passagiers op het schip. Dit zijn onder andere mensen die slecht ter been zijn of geen zin hebben om een eind te lopen. De regering van Aruba hoopt dat een aantal van deze toeristen straks wel het schip verlaat om met de tram een bezoekje en brengen aan de winkelstraat van Oranjestad. Het spoor ligt in ieder geval alvast klaar.
Bron: MNO Vervat – Foto: 24ora.com