Treinen worden lightrail voertuigen, trams lijken ook Lightrail treinen te worden. Dan hebben we nog de monorail en trams die één rail hebben. Binnenkort verschijnen de vierdelige bussen uit China. De Belgen hebben al een nieuwe naam bedacht voor hun driedelige bus die op een tram lijkt, de Trambus. Ja Belgen weten tenminste een naam te bedenken die Nederlands is. Wij willen u dit nieuwtje, al rijdt het voertuig niet op rails, niet onthouden. Eerste trambus vanaf september in Belgisch Vlaanderen
Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts en De Lijn hebben op Brussels Airport in Zaventem de eerste trambus van het land voorgesteld. Het nieuwe voertuig is 24 m lang en ontleent zijn naam aan de unieke combinatie van het comfort van een tram en de wendbaarheid van een bus. De Vlaamse busbouwer Vanhool levert veertien exemplaren van dit hybride voertuig. Vanaf september worden de eerste bussen ingezet als ‘Ringtrambus’.
De eerste Vlaamse trambus maakte vorige week een ritje met aan boord onder meer Roger Kesteloot (directeur-generaal van De Lijn), Arnaud Feist (ceo Brussels Airport Company), Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Marc Descheemaecker (voorzitter van De Lijn en Brussels Airport Company).
137 reizigers
De trambus is een opvallende nieuwkomer in het straatbeeld. Door zijn lengte van liefst 24 m benadert de nieuwe bus het ruimtegevoel van een tram. Er is plaats voor 137 reizigers, maar ook voor kinderwagens, bagage of fietsen. De vier brede deuren en de lage vloer zorgen in combinatie met toegankelijke haltes voor een vlotte in- en uitstap van de reizigers. Ondanks de lengte blijkt de bus zeer wendbaar; ook met korte bochten of met rotondes heeft het voertuig geen moeite. De kleinere achterbouw en de licht meedraaiende achterste vierde as zorgen ervoor dat de trambus zeer soepel bochten kan nemen.
Busbouwer Van Hool, de ontwerper van de trambus, leverde al soortgelijke voertuigen in elf landen; de trambus rijdt al in zeventien steden. Nu is Brussel aan de beurt. De Lijn, het Belgische OV bedrijf, wacht niet afgewerkt is om de trambussen in dienst te nemen. Vanaf september worden de veertien voertuigen ingezet op buslijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair Ziekenhuis Brussel in Jette. De trambussen worden momenteel nog grondig getest door De Lijn en er worden een vijftigtal chauffeurs opgeleid om met de grote bus te leren rijden.
De geavanceerde afgesloten stuurcabine biedt een veilige rijervaring aan de chauffeur die zo de volle aandacht op de weg kan houden. Dankzij camerabeelden in plaats van spiegels heeft de chauffeur in zijn stuurpost bovendien een goed overzicht van de op- en afstappende reizigers. De hybride trambus (ze beschikken over zowel een elektromotor als een dieselmotor) is ook een kwart zuiniger en stiller dan een dieselbus. De veertien trambussen samen zullen jaarlijks ongeveer 200.000 liter diesel uitsparen.
De verwachting is dat de trambus pendelaars zal verleiden om de auto vaker te laten staan en over te stappen op het openbaar vervoer. “Dit is hoogwaardig openbaar vervoer dat snelheid en comfort biedt aan grote groepen reizigers. De Lijn biedt deze gloednieuwe voertuigen aan op de plaats waar de vraag het grootst is. Begin maart zijn werken gestart op Brussels Airport. Bron Bouwkronie, de Lijn en van Hool – foto van Hool
PRIMA alternatief op de DRUKKE lijn 300 en 310 tussen Amsterdam Bijlmer, Schiphol en Haarlem. Hier zou met de vrije busbanen de Trambus goed uit de voeten kunnen, de baan is geschikt om eventueel tot tram te worden omgebouwd, maar dat is met dit nieuwe voertuig niet nodig. Met de huidige infrastructuur kan op zeer flexibele wijze ook naar andere plaatsen gereden worden. Zo zijn er nog meer trajecten OOK in Nederland waar de Tramnbus het reizen met het OV nog aantrekkelijker kan maken, doelmatig, flexibel, kosten gunstig en duurzaam. Trambussen, het beste van twee werelden en de nieuwe manier om van A naar B te reizen…!