Een Chinese stad krijgt tram zonder rails volgens de laatste berichten. Dat treinen, lightrail voertuigen en bussen, langzaam naar elkaar toegroeien is een bekend feit.
Alstom en NTL in Frankrijk hebben kort geleden de Aptis gepresenteerd, een tram op rubberbanden in Duppigheim (Alsace, Frankrijk). Alle steden in de wereld zijn op zoek naar slimmer, efficiënter vervoer. De Aptis heeft al de belangstelling getrokken van klanten uit Europa. In Frankrijk heeft men besloten om twee onderzoeken te doen. Als Aptis de testritten in Parijs en in de regio Ile-de-France goed verlopen, hebben we de kans dat straks eclectische trams op rubberbanden in het straatbeeld verschijnen.
Maar in China gaat men een stapje verder. Daar ontwikkelde ze een tram volgens een voorgeprogrammeerd, virtueel spoor volgt. Er liggen wel rails alleen is die niet zichtbaar en je kan er ook niet met je fiets in vast zitten.
Het is natuurlijk allemaal toekomst muziek. Over heel de wereld probeert men nieuwe manieren van Openbaar vervoer. Ook in Nederland, denk maar aan het plan dat vandaag uitgebreid op pagian 8 in de Telegraaf staat over een testbaan van de Hyperloop bij Lelystad.
China loopt wereldwijd voorop in verstedelijking en heeft veel behoefte aan transportmethodes die snel te implementeren zijn.
Foto: screenshot Xinhua