Tram op Mallorca Tranvía de Sóller

Je bent sportief. Je fietst en je doet aan hardlopen. Je hebt diverse halve marathons gelopen, ja zelfs de hele Marathon van New York uitgelopen, wat is er dan heerlijker om eens te trainen op het Spaanse eiland Mallorca? Als je gaat trainen, zit je soms ook uit te blazen op een terrasje en je ziet dan een hele mooie oude tram, denk je natuurlijk meteen aan je vader, trein- en tramliefhebber die alles op treinennieuws.nl zet.

De Ferrocarril de Sóller is meer dan 100 jaar oud .Tram (tramlijn geopend op 4 oktober 1913) rijdt door het centrum van Sóller heeft 17 stations of zijn het haltes. De Ferrocarril de Sóller SA heeft 12 trams rijden op het eiland, een traject van ruim 48 km op een smalspoor breedte van 914 mm, Het zijn elektrische trams die zich met een snelheid van 25 km over eiland voortbewegen.
De tram Tranvía de Sóller is een Spaans erfgoed ten dienste van de stad Sóller en het kustplaatsje Port de Sóller , op het eiland Mallorca . Het is eigendom van Ferrocarril de Sóller SA (FS), hetzelfde bedrijf dat de historische spoorlijn exploiteert die de stad met de stad Palma verbindt.
De Tranvía de Sóller is een van de slechts twee tramlijnen van de eerste generatie om te overleven in Spanje , samen met de Tranvía Blau in de stad Barcelona .
De Sóller tramlijn, ontworpen en gebouwd door de ingenieur Pedro Garau , opende op 4 oktober 1913 met de reguliere dienst. Geëlektrificeerd vanaf het begin, is een enkelsporig smalspoor. Het is naast de dienstverlening voor de eiland bewoners, ook een populaire toeristische attractie. Vooral sinds het begin van de jaren 2000, omdat het gebruik maakt van aantrekkelijk historisch rollend materieel en is een van de kleinste Europese steden met een stedelijk tramnetwerk.
De lijn heeft 17 stations, de meeste eenvoudige haltes bestaande uit een betonnen platform, zonder gebouwen. Treinen rijden ongeveer om de 30 minuten van 07:00 uur tot middernacht, ’s avonds na 20 uur om het uur.
De route begint op het treinstation van Sóller en de zuidelijke passagiersterminal ligt net buiten de ingang van dat station. Trams beginnen op het emplacement bij de tramremise, die is verbonden met de hoofdspoorweg. Bij aankomst vanuit Port de Sóller moet de passagiers eerder uitstappen want ze worden niet toegelaten in het depot.
De tramrails lopen door het centrum van de stad, dicht bij de kerk van San Bartolomé en loopt door het centrale plein, waarbij de openbare weg moet worden gedeeld met motorvoertuigen. De lijn volgt dan zijn eigen route, door de noordelijke voorstad van Sóller en het dorp Horta, doorkruist de MA-11 weg en loopt dan parallel aan die weg. Uiteindelijk komt het in de stad Port de Sóller aan de halte “Sa Torre” en reist het langs de voetgangerszone aan de noordkant van de jachthaven.



&

Foto’s: Bianca Damsteeg en Sander de Winter

%d bloggers op de volgende wijze: