Tijdschriften februari 2010

 Deze maandelijkse tijdschriftenrubriek kan dagelijks geactualiseerd zijn

 Vanaf heden staat de nieuwe Eurospoor-Express krant weer online. U vindt er alvast wat informatie omtrent enkele deelnemers van komend evenement Eurospoor 2010, maar ook 5 pagina’s omtrent het Nürnberg nieuws. Maar niet onbelangrijk is dat er ook steeds meer bijdragen van enthousiaste hobbyisten bijkomen. Dat is prachtig en nieuws uit eerste hand. Regelrecht vanaf de spoortafel. Wilt u ook bijdragen? En kunt u ook een artikel schrijven over iets waarmee u andere hobbyisten handige info kunt geven? Doe het gerust. In deze uitgave vindt u ook twee foto’s van een particuliere modelbaan zodat we ook een kijkje krijgen bij een ander thuis. Stuur ook een foto van de mooiste plek op uw modelbaan. Leest u alvast de krant, dan werken de medewerkers van Eurospoor verder aan de line-up voor Eurospoor2010. In de krant van juli vindt u daarover natuurlijk veel meer. Indien u het laatste nummer met veel nieuws uit Nürnberg, thuisgestuurd wilt hebben dat kan, maar dan moet u een aan uzelf geadresseerde envelop te sturen, gefrankeerd met € 1.32 aan postzegels aan Eurospoor, Amazonelaan 86 , 1448 TN Purmerend. Maar ook voor de digitale versie kunt u op site! Kijkt u hier.

Deze maand in Op de Rails de volgende onderwerpen: Winterweer in Nederland – Hogesnelheidslijnen in Spanje – Trams in Melbourne – De NVBS naar Amersfoort – en een materieeloverzichten Nederland.
Het winterweer bracht naast vele vertragingen, maar ook prachtige foto’s en die zijn te zien in het februarinummer van “Op de Rails”. Na de eerste sneeuwbuien in de nacht van 16 op 17 december lag het treinverkeer in grote delen van het land stil vanwege vooral defecte wissels. Pro Rail gaf voor het eerst een negatief reisadvies en de drie daaropvolgende dagen was een nooddienstregeling van kracht. Zeven pagina’s winter 2009 -2010. Als er momenteel ergens in Europa intensief wordt gebouwd aan spoorlijnen voor hoge snelheid, is het wel in Spanje. Na uitvoering van een zeer ambitieus programma zal dit land over een paar jaar, het langste hogesnelheidsnet in Europa hebben. Het bijna 250 kilometer grote trambedrijf van Melbourne is in1998 geprivatiseerd, kreeg het materieel nieuwe kleuren en verschenen Europese lagevloertrams op de baan. Men verwacht een grote order van rond de honderd lagevloertrams, waarop uiteraard de drie grote leveranciers Siemens, Bombardier en Alstom zeer gespitst zijn. Het nieuwe imposante stationsgebouw van Amersfoort herbergt sinds kort, het centrale onderkomen van de NVBS. Op 6 maart 2010 vindt de officiële opening plaats. Medio 2008 kwamen NS Poort en NVBS tot besprekingen die in het voorjaar van 2009 leidden tot een definitieve huurovereenkomst. Een nieuw huis voor de NVBS was gevonden: Stationsplein 43, 3818 LE Amersfoort. Tot slot noemen wij naast alle andere foto’s het materieeloverzichten van Nederland, het jaarlijkse overzicht: wie heeft wat en wat rijdt waar? “Op de Rails” is niet in de tijdschriftenhandel te koop, bestel dit nummer hier, of nog beter wordt id van de NVBS.

Het februari nummer van het Belgische Spoorweg Journaal (173) behandelt in dit nummer de serie 29 van vroeger en nu – Belgisch HSL-net volledig in gebruik – De INT Amsterdam – Bazel – ALSTOM’s Prima II – Privaat materieel op het net van Infrabel – De Liefkenshoek spoortunnel in Antwerpen – Goederenwagenkroniek en verder veel (heelveel) foto’s in kleur van België, Nederland en Luxemburg

Het dikste magazine voor spoorliefhebbers Railmagazine 271 ook een artikel over de nieuwe HSL-Noord/Zuid lijn die nu echt in gebruik is. Verder artikelen over:
Lijn Gouda – Alphen aan den Rijn tramloos. Stabilisatie na harde klap, sanering bij oude locs.
Natuurlijk ook veel foto’s da de winter in Nederland en de regiotram keert terug.
Met stangen locs door Lapland (3) zeven heerlijk pagina’s. On traXS! voor de tweede keer in Utrecht eind maart(kijk in onze evenmentenlijst.

In Railhobby van februari een artikel over oude emplacementjes, de Stamlijn Harderwijk. In 2005 werd de stamlijn tussen het station van Harderwijk en het industrieterrein Haven officieel gesloten. Vanaf die tijd is men stukje bij beetje begonnen met het opbreken van de lijn. Met de start van de reconstructie van de N302 in 2008 verdwenen ook de laatste restanten van het emplacement langs de Flevoweg. Verder The making of Beachley Dock, Vuilnisvervoer in H0,Bentheimer Eisenbahn met torenhoge ambities succesvol. En natuurlijk ook de jaarlijkse Railhobby Awards nominaties.

%d bloggers op de volgende wijze: