TGV M “power car” van SNCF en Alstom

Advertentie

Deze Coronatijd gebruiken treinfabrikanten om nieuwe treinen op de rails te zetten, zo ook Alstom. Na de presentatie van een TGV M-carrosserie op 16 juli 2020, onthullen Jean-Baptiste Eyméoud (president van Alstom Frankrijk), Christophe Fanichet (voorzitter en CEO, SNCF Voyageurs) en Alain Krakovitch (gedelegeerd bestuurder, Voyages SNCF) vandaag de eerste TGV M-motorwagen in de Belfort-werkplaatsen van Alstom.

Nieuw gezicht voor een nieuwe trein

Deze ecologisch ontworpen TGV, waarvan de eerste treinstellen gepland zijn om in 2024 dienst te gaan doen, heeft geprofiteerd van de knowhow van de beste experts van SNCF en Alstom. Samengebracht op een gemeenschappelijk platform tijdens de definiëring en co-specificatie fasen van het project. Deze nieuwe manier om een ​​meer innovatieve en efficiënte trein te ontwerpen is een primeur in Europa.

Dankzij een compactere, vereenvoudigde en gestroomlijnde architectuur biedt de TGV M lagere aanschaf- en onderhoudskosten en een capaciteitstoename van 20%.

De energieterugwinning naar de bovenleiding tijdens het remmen, zuinig rijden en de steeds aerodynamische vorm van de neus maken een totale energiebesparing van ongeveer 20% mogelijk.

4e generatie TGV-functies

Deze nieuwe voertuigen, die ook zullen bijdragen aan het OUIGO-aanbod, introduceren een aantal belangrijke verbeteringen is een 100% Frans design

  • ongeëvenaarde modulariteit, waardoor het mogelijk is om het aantal rijtuigen aan te passen aan de precieze marktbehoeften, om 1e klas zitgedeeltes om te vormen naar 2e klas ruimtes en deze te herconfigureren door stoelen of fietsen- en bagageopslag toe te voegen of te verwijderen gebieden.
  • Het vloeroppervlak aan boord nam toe met 20% tot 740 zitplaatsen, tegenover 600 in de huidige duplex rijtuigen.
  • ultracompetitieve energie-efficiëntie en koolstofvoetafdruk per rit: met een doelstelling van 97% koolstofrecycling is de koolstofvoetafdruk van de TGV M de laagste op de markt.
  • toegang tot schaalbare onlinediensten om aan de behoeften van passagiers te voldoen, zoals wifi aan boord en volledige realtime informatie over treingebieden.
  • real-time verstrekking van informatie over treindelen, waardoor preventief onderhoud mogelijk is.
  • 100% toegankelijkheid in alle wagenzones voor alle passagiers. Vanaf het begin was TGV M de eerste TGV die werd ontworpen in nauwe samenwerking met rolstoelgebruikersverenigingen (WU) en zal de eerste TGV zijn die volledig autonome treintoegang biedt aan mensen met beperkte mobiliteit.

Belangrijkste TGV M-cijfers

  • Een milieutrein -32% CO²-uitstoot en 97% van het treinmateriaal kan worden gerecycled

Een energiezuinige trein -20% energieverbruik voor efficiëntere aerodynamica en motorisering -20% acquisitiekosten -30% onderhoudskosten.

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie