Testritten HSL

Testprogramma noordelijk deel HSL-Zuid van start
Vandaag, 8 september, begint het testprogramma voor het noordelijk deel van de HSL-Zuid, van Amsterdam tot en met Rotterdam. NS Hispeed, het hogesnelheidsmerk van NS, voert de testen uit in samenwerking met ProRail,

Foto: Treinennieuws.nl                          verantwoordelijk voor de infrastructuur. Als beheerder is ProRail verantwoordelijk voor de capaciteit, betrouwbaarheid en veiligheid van het HSL-Zuid tracé, als exploitant van de HSL-Zuid is NS Hispeed verantwoordelijk voor de treindiensten. De tests vormen de aanloop naar de start van de nieuwe treinservice van NS Hispeed tussen Amsterdam en Rotterdam. Tijdens het testprogramma rijden de komende maanden treinen op het traject Amsterdam-Rotterdam. In totaal zullen er 500 testritten plaatsvinden. Deze treinen rijden op doordeweekse dagen van zeven uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds volgens een realistische dienstregeling. Ook zal elke eerste rit van de dag vertrekken vanuit een station, in dit geval Amsterdam Centraal. Dit alles om de dagelijkse praktijk zoveel mogelijk te benaderen. Tijdens de testritten worden onderweg en op de stations allerlei mogelijke situaties nagebootst. Rijden op topsnelheid (momenteel 160 km/u), stapvoets rijden, plotseling stilstaan of een signaal van de verkeersleiding zijn voorbeelden daarvan. Door de tests krijgen de technici en
logistiee specialisten van NS Hispeed en ProRail een goed beeld van het functioneren van het materieel en de procedures. In het begin wordt gereden zonder passagiers, in de laatste fase – medio oktober – zullen testritten met reizigers plaatsvinden. Na het succesvol beëindigen van de testperiode gaat NS Hispeed van start met een nieuwe treinservice tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit houdt in dat op de doordeweekse dagen elk uur een trein rijdt van Amsterdam naar Rotterdam en van Rotterdam naar Amsterdam. NS Hispeed biedt daarmee de snelste verbinding tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam: met een reistijd van 43 minuten is dit veruit de snelste verbinding tussen de hoofdstad en de Maasstad, een reistijdwinst van 32%. Zodra het zuidelijk deel – van Rotterdam tot en met de Belgisch/Nederlandse grensgetest is, worden Breda, Antwerpen en Brussel toegevoegd als bestemming. Dan zal ook Thalys via de hogesnelheidslijn naar Parijs gaan rijden, met een aanzienlijke reistijdwinst.

Bron: NS/Prorail

%d bloggers op de volgende wijze: