Techniek en comfort van de Eurostar e320

Advertentie

Amsterdam – Londen, maar wanneer?  De ene zegt met ingang van de nieuwe dienstregeling december, de andere woordvoerder met Kerst, dus een paar weken later en in de spoorwegpers o.a Railnews verschenen berichten dat Eurostar pas met Pasen volgend jaar Amsterdam- Londen gaat rijden. Er zij ook geruchten dat i.p.v. Schiphol, waar Eurostar niet kan stoppen omdat er geen ruimte is voor incheckformaliteiten, Den Haag een wens is. Ze hebben door de formulering van hun antwoord allemaal een beetje gelijk. Eurostar zelf antwoordt op onze vraag: ” We plannen een eerste trein in december, om daarna te focussen op meer routine krijgen op het traject, zodat we tegen de paasperiode dagelijkse twee treinen in beide richtingen kunnen inzetten.” Een ding is zeker Eurostar kunnen we verwachten op de Nederlandse rails. Dat de e320 trein van Eurostar alle comfort heeft, hebben wij zelf kunnen zien bij de introductie in Brussel.
Onze kollega’s van Treinenweb hebben een mooi artikel over de techniek en comfort van de Eurostar e320 wat wij u niet willen onthouden. Vandaar in deze weekendeditie de overnamen met foto’s en een YouTube filmpje Video: DNA

Treinennieuws.nl weekendeditie

De techniek en comfort van de Eurostar e320
Nederland krijgt er aan het eind van dit jaar een nieuwe hogesnelheidsverbinding bij: naar verwachting zal aan het eind van dit jaar twee keer per dag vanaf Amsterdam naar het Verenigd Koninkrijk kunnen worden gereisd met de Eurostar. Deze trein die tot voor nu zijn startplek in Brussel vond zal dus doorgetrokken worden naar onze hoofdstad.
Deze nieuwe e320 trein die door Siemens gefabriceerd is rijdt al sinds eind mei in de commerciële dienst vanaf Brussel, en dus later aan het eind van dit jaar ook vanaf Amsterdam. Inmiddels worden er voortdurende test- en toelatingsritten uitgevoerd en krijgt personeel van de NS ook instructie om op de trein te mogen rijden.
In de aanloop van de officiële introductie van deze trein in Nederland zullen we in dit artikel ons wijden aan de techniek en de bouw van de trein, en op het comfort die die deze trein de reiziger zal gaan bieden.
Constructie
De treinstellen hebben een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur, en dat is waar de naam e320 dan ook op gebaseerd is. De treinstellen krijgen 16 rijtuigen, en worden hierdoor bijna 400 meter lang. Dit is twee keer zo lang als de meeste Velaro-treinstellen, maar dit is nodig om te voldoen aan de veiligheidsregels van de Kanaaltunnel. In feite is er met deze lengte eigenlijk sprake van twee treinstellen die aan elkaar zijn gekoppeld, en één doorlopend rijdend geheel vormt.
In tegenstelling tot de andere treinstellen van Eurostar, de zogeheten TMST-stellen, hebben deze treinen aandrijving over de hele lengte van de trein in plaats van aandrijving door motorrijtuigen. Het frame van het treinstel is gemaakt van aluminium, en de trein is ook nog eens voorzien van luchtvering wat het goede comfort ten goede is.
Anders dan de TMST-serie hoeven deze treinen niet binnen het smalle Britse profiel van vrije ruimte te passen, doordat Eurostar niet meer over reguliere lijnen rijdt in het Verenigd Koninkrijk. De opening van de 108 kilometer lange High Speed 1 heeft hier namelijk voor gezorgd, wat voor de afstanden in Engeland al een aanzienlijke tijdwinst heeft opgeleverd.

De e320 bij Siemens in Krefeld – Foto: Treinennieuws.nl

Bouw van de treinen
De treinstellen worden gebouwd in de Siemens-fabriek in het Duitse Krefeld. De eerste testritten zijn begin 2013 gestart op de Siemens-testbaan in het in Duitsland gelegen Wegberg-Wildenrath

De treinstellen zouden oorspronkelijk eind 2014 in dienst komen, maar technische problemen verhinderen dit. De technisch vrijwel gelijke Baureihe 407 van Siemens hebben een flinke vertraging door het ontbreken van de vergunning voor gekoppeld rijden van de Duitse spoortoezichthouder. De problemen verhinderen ook de toelating van de Eurostar-stellen in Duitsland, hetgeen de levering vertraagde. In april 2013 bevestigde Siemens dat de levering vertraagd zou worden. Uiteindelijk werden in 2015 de eerste treinstellen afgeleverd.
Op 16 oktober 2015 kregen de treinstellen de veiligheidsattest voor het Frans spoornet door de Franse veiligheidsagentschap EPSF, waarmee ze dus de Franse toelatingsprocedure in gingen. De perrons in Parijs-Noord waren net te iets kort voor de Eurostar e320-treinstellen. De bestuurders konden hierdoor het vertreksein niet zien. Dit probleem werd opgelost door de perronbuffers te voorzien van spiegels waardoor bestuurders de buffers tot slechts enkele centimeters kunnen benaderen. Vanuit de bestuurderscabine is de voorkant van de trein niet te zien, waardoor er altijd een zekere marge genomen moest worden, door het gebruik van de spiegels kan deze marge worden verkleind.
Interieur
Het interieur van de nieuwe trein is ontworpen door het Italiaanse designhuis Pininfarina, welke internationale bekendheid geniet van iconische auto-ontwerpen voor onder meer Ferrari en Maserati. De reiziger die met de Eurostar reist, reist vaak over lange afstanden. Daarom biedt deze trein voor iedereen een comfortabel comfort.
De trein biedt alle comfort voor de reiziger die voor zijn plezier reist, comfortabele stoelen welke voorzien zijn van een handig tafeltje, stopcontact en verlichting. Voor bagage is een plek in de speciale bagagerekken die zich in elke coupe bevinden.
In de trein is een gratis wifi-verbinding aanwezig welke tevens de mogelijkheid biedt aan 300 uur aan films en series voor reizigers. Deze video’s vervolgens kunnen op hun laptop, tablet of smartphone bekeken worden nadat ze gratis inloggen op het WiFi-portaal.
Ook zijn er in de trein twee bar-rijtuigen aanwezig waar men een heerlijke versnapering voor onderweg kan halen. Ook zijn er speciale zitplaatsen in de rijtuig waar men heerlijk kan genieten van een avondmaaltijd of lunch. Bron en foto’s: Treinenweb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<