Russische Spoorwegen ( RZD ) , momenteel grootste spooroperator van Rusland , investeert fors in de modernisering van haar vloot. Dat hebben wij onder andere kunnen zien op de InnoTrans, afgelopen jaar in Berlijn. Voor de Serie EP20 , een zes – assige elektrische locomotief , die sinds 2011 in Rusland gebouwd wordt, levert Voith 804 tandwielkasten voor de 134 locomotieven van dit type .
De EP20 is een van de meest krachtige locomotief in Europa . De locomotief heeft drie draaistellen met twee aangedreven assen. Het maximale vermogen van de loc 7,2 MW , die overeenkomt met de kracht van ongeveer 100 auto’s . Een belangrijk criterium voor de Russische fabrikant Transmashholding was, dat de transmissie kunnen de hoge aslasten van 22,5 ton, alsmede de extreme weersomstandigheden aan zou kunnen. Temperaturen van min 50 tot plus 55 graden Celsius zijn geen uitzondering en eisen hoge capaciteit aan de aandrijvingen van de locomotief . De nieuw ontwikkelde SEH – 525 tandwielkast van Voith , een geheel voorwaardelijke eentraps tandwielkast met een holle uitgaande as , is de ideale oplossing voor deze eisen . Vanaf 2014 Voith worden er twaalf van deze kasten per maand naar Rusland verscheept. Russian Railways zal een totaal van 200 nieuwe EP20 locomotieven in gebruik genomen . De eersten zijn al in bedrijf op de het traject tussen Moskou en St. Petersburg. De met maximale snelheden zijn dan 200 km per uur . Bezoekers van de Olympische Winterspelen 2014 zal ook profiteren van dit moderne railvervoer, wanneer ze op weg zijn naar Sochi .
Bij Voith werken bijna 42 000 mensen en is actief in ongeveer 50 landen over de hele wereld.Een tweede bijzonderheid is dat het een van de grootste familiebedrijven in Europa is.