In deze moeilijke tijd in de wereld, dat er haast geen echt nieuw Treinennieuws is, volgens de redactie-formule, is er toch een succes te melden voor de Zwitserse treinenfabrikant Stadler te melden. Zij zijn namelijk naar voren gekomen als winnaar van de aanbesteding door het Berlijnse openbaar vervoerbedrijf BVG voor de levering van maximaal 1.500 metro-wagens voor gebruik in het ondergrondse netwerk van de Duitse hoofdstad.
Maar de levering van reserveonderdelen voor een periode van 32 jaar. Nadat een van de niet-succesvolle bieders een herzieningsprocedure had ingeleid, heeft de hogere regionale rechtbank van Berlijn dit beroep in laatste instantie afgewezen. Dit maakt de weg vrij voor de formele gunning van de opdracht en dus voor de bindende opdracht.
Vanaf 2022
Vanaf 2022 zal Stadler de eerste 376 wagens voor twee- tot vierdelige voertuigunits voor kleine en grote profielen. Er zijn nog eens 230 wagens besteld, maar deze worden pas op een later tijdstip afgeleverd.
Stadler en BVG zetten hun samenwerking voort om de vloot voor het Berlijnse metronet te vernieuwen. De Zwitserse fabrikant van spoorvoertuigen zorgt al voor milieuvriendelijke mobiliteit in de Duitse hoofdstad met de IK-serie: Stadler-treinen worden door BVG gebruikt op de metrolijnen U1, U2 en U5. De BVG heeft de nieuwe serie de aanduiding J / JK gegeven en is gebaseerd op de bekende Stadler-METRO. De energiezuinige en geluidsarme voertuigen zijn op verschillende manieren geoptimaliseerd. Door bijvoorbeeld de diepte van de deurstijlen aan te passen, verbetert de instapsituatie. In de toekomst kunnen passagiers nog sneller in- en uitstappen. Bovendien is het de bedoeling om de informatieschermen van het deurgebied in de gebogen overgang tussen de zijwand en het plafond te verplaatsen, waardoor een optimaal zicht door het hele interieur van het voertuig mogelijk wordt.
“We zijn verheugd met de beslissing van de BVG om de succesvolle samenwerking met ons bedrijf voort te zetten. We zijn erg trots dat we een van de grootste leveringsorders tot nu toe in Europa hebben binnengehaald en deze voor Berlijn in Berlijn kunnen uitvoeren. We hebben besloten om reeds geplande investeringen op tijd in de Stadler-locatie in de Duitse hoofdstad te brengen om een optimale basis te creëren voor de uitvoering van dit grote project ”, zegt Jure Mikolčić, CEO van Stadler in Duitsland.