Door een stroomstoring hebben vrijdag 3 augustus 2007 honderden autopassagiers urenlang vastgezeten in de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland. Dit heeft Eurotunnel, de exploitant van de Kanaaltunnel, laten weten. Twee Eurostar treinen hebben door de stroomstoring van 10.30 uur tot 15.15 uur vast gezeten in de in de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland. Sommige auto’s moesten met inzittenden zes uur op de treinen blijven. ,Het werd heel erg warm,’ zei de Britse Emma Collins tegen de BBC. Zij strandde met drie kleine kinderen in de tunnel. Volgens heeft de stroomuitval zich beperkt tot een klein deel van de tunnel en kon het verkeer op beperkte schaal doorgaan. ,,We willen best geloven dat het daar beneden wat griezelig en behoorlijk warm is geweest,’’ verklaart . Het passagiersverkeer liep een vertraging op van vier uur en het vrachtverkeer van vijf uur. Passagiers van de hogesnelheidstrein Eurostar leden niet meer dan een half uur vertraging. maakte vorige maand een doorstart. Vanaf de opening van de trein- en autoverbinding, in 1994, had het bedrijf te kampen met exploitatietekorten en schulden, veroorzaakt door de aanlegkosten van veertien miljard euro. Een reorganisatie, waarbij de vroegere Britse en Franse onderneming opgaat in een volledig Frans consortium, vond genade bij de aandeelhouders, waarmee het bedrijf van de ondergang zou zijn gered. Eurotunnel heeft echter nog steeds een schuld ruim vier miljard euro.
Bron: BBC /AD – foto: Rail Track