Stichting ZLSM 25 jaar jong

Een kwart eeuw geleden ging de kogel door de kerk: vijf begeesterde mannen richtten op 24 maart 1988 de Zuid-Limburgse Stoomtram (later Stoomtrein) Maatschappij op. Zij konden het niet verkroppen, dat een dag eerder was besloten om de spoorlijn Kerkrade-Simpelveld op te heffen. Het ‘Miljoenenlijntje’ móest behouden blijven. Deze spoorverbinding, die in 1923 voor meer dan één miljoen gulden per kilometer (vandaar de naam) was aangelegd om het kolenspoor uit 1872 van de Domaniale Mijnen in de Oostelijke Mijnstreek in Simpelveld aansluiting te geven op Nederlands oudste grensoverschrijdende spoorverbinding, de Aachen-Maastrichter Eisenbahn uit 1853, en daarmee naar de rest van Nederland, was immers een spoormonument van grote cultuur-historische waarde.
En nu, 25 jaar later, houden meer dan 200 vrijwilligers dit unieke stuk Limburgs erfgoed nog steeds in beweging en zorgen er voor, dat een rit met de trein of een bezoek aan station, emplacement, werkplaats en de verschillende evenementen een onvergetelijke belevenis is. Zie de youtube film

Kwart eeuw

De Stichting Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij opende, na een korte winterstop in het afgelopen paasweekend haar deuren. De Stichting, opgericht op 24 maart 1988, viert dit jaar haar 25 jarig jubileum. Al een kwart eeuw houden meer dan 200 vrijwilligers dit unieke erfgoed in stand en in beweging.
Pullman-rijtuig
Het Pullmanrijtuig, dat ZLSM in 2002 geschonken kreeg van DSM, rijdt na een restauratie van ruim 9 jaren weer feestelijk rond.Met het in dienst nemen van het Pullmanrijtuig mag ZLSM een prachtig en uniek rijtuig aan haar rijdende collectie toevoegen.
Gered
De ZLSM zelf is ook gered dankzij krediet van twee ton. De provincie en vier gemeenten verlenen de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij, de ZLSM, een overbruggingskrediet van 200.000 euro. Hiermee kan de ZLSM aan haar verplichtingen voldoen en een faillissement worden afgewend. Vanwege de toeristische en economische betekenis willen de Limburgse overheden dit stuk cultureel erfgoed behouden voor Limburg. De ZLSM heeft een zware periode achter de rug. Drie jaar op rij moest een verlies worden opgevangen. Ondanks zware bezuinigingen waarbij hard werd ingegrepen in onderhoudskosten dreigde het einde van ZLSM. Eind maart 2013 dient er een businessplan te liggen, opgesteld door de ZLSM in samenspraak met Provincie en gemeenten om de ZLSM in de toekomst veilig te stellen.
Gedenkboek “De Pullman rijdt weer…”
Ter gelegenheid van de heringebruikname van WSP 4129 is door de ZLSM een gedenkboek uitgegeven. In dit 56 pagina’s tellende boek met softcover wordt de gehele geschiedenis van dit Pullmanrijtuig uit 1927 beschreven. Naast de voorgeschiedenis, welke aanleiding was voor het bestellen van 2e klasse Pullmanrijtuigen, worden de daaropvolgende bestelling en levering en de uiteindelijke constructie en inrichting in detail behandeld. Vervolgens wordt aandacht geschonken aan de dienstuitvoering bij Wagons-Lits (1927-1962) en worden de jaren bij DSM (1962-1995) uitvoerig in beeld gebracht. De revisie en restauratie van dit rijtuig bij de ZLSM in de jaren 2003-2012 komen uiteraard eveneens gedetailleerd aan de orde. Het in fullcolour uitgevoerde boek is rijk geïllustreerd met uniek beeldmateriaal uit de 85-jarige geschiedenis van dit rijtuig. Tekst en eindrealisatie zijn van Jos Geilen, archivaris van de ZLSM en kenner van de Pullmanrijtuigen van de Compagnie Internationale des Wagons-Lits. Een boekwerk dat niet mag ontbreken in de verzameling van iedere Treinenliefhebber en tevens geïnteresseerd is in Wagons-Lits en Pullmanrijtuigen!
Voor slechts € 7,50 en voor de administratiekosten en porto kosten betaald u: € 3,00
Wij zullen maar zeggen betel het hier. Doe het direct, want van de eerste druk zijn slechts 1000 exemplaren beschikbaar.

%d bloggers op de volgende wijze: