Stationsarchitectuur

Treinstations zijn plekken waar we aankomen en vertrekken. Stations zijn zo ingericht dat we snel onze weg kunnen vinden en vervolgen. Maar het loont ook de moeite om eens langer stil te staan bij deze plek. Aan de hand van Station Antwerpen Centraal worden lezingen over stationsarchitectuur gehouden “AntwerpenIn volle vaart vooruit!”, met uitstapjes naar andere Belgische en Nederlandse stations, wordt op inzichtelijke wijze aangetoond hoe de ‘tempel van het moderne vervoer’ zich heeft ontwikkeld.
Na de uitvinding van de stoomtrein verschijnen in de negentiende eeuw de eerste stations in de stijl van de dan geldende smaak, maar met moderne constructietechnieken. Vanaf dan is het volle vaart vooruit!
Welke architectonische stijl paste en past bij een nieuw gebouw? Hoe blijft het gebouw passend bij veranderende eisen en wensen? Op welke locaties in de stad zijn de stations gebouwd en wat betekent dit voor de stad? Wat zijn de voor en nadelen van kopstations versus doorgaanstations? En dienen we te spreken van anonieme non-places of juist van een populaire bestemming met steeds meer recreatieve en commerciële functies? De huidige verbouwingen van alle grote stations in Nederland tonen de enorme opgave aan om de actuele openbaar vervoer-mobiliteit te herhuisvesten. Antwerpen Centraal heeft deze operatie grotendeels achter de rug. Welke lessen en inspiratie kunnen we hieruit leren en ontvangen?
Toegangsprijs bedraagt : Prijs: € 17,50 (Inclusief koffie of thee)

inschrijven voor de lezingen die worden gehouden in Amsterdam – Bijbels Museum – Herengracht 366-368 – op:

28 januari 2012 – 11:00 – 12:00 uur     3 februari 2012 – 19:30 – 20:30 uur

15 februari 2012 – 14:00 – 15:00 uur  20 februari 2012 -20:00 – 21:00 uur

%d bloggers op de volgende wijze: