Station Zaventem vernieuwd

Vandaag opende Koning Albert II van België officieel de nieuwe spoorweginfrastructuur Diabolo. Deze lijn, de L.25N tussen Schaarbeek en Mechelen (richting Antwerpen), verbindt luchthaven Brussels Airport vanaf 10 juni met de belangrijkste assen van het Europese spoornetwerk, zowel vanuit Nederland, als Duitsland en Frankrijk. De luchthaven bevindt zich voortaan in het hart van het Thalys-netwerk.
Daarmee biedt Diabolo aan Thalys en haar reizigers een snellere toegang tot de luchthaven Brussels Airport vanaf Amsterdam, Schiphol en Rotterdam

Copyright nmbs-groep

Het station in de luchthaven van Zaventem werd naar aanleiding van de aanleg van de Diabolo volledig vernieuwd en drastisch uitgebreid. Het verwachte groeiende aantal gebruikers (toeristen en werknemers) wordt onthaald in een functioneel station met een jeugdige uitstraling door resoluut moderne architectuur. Intermodaliteit krijgt hier een extra dimensie, want geen enkel ander Belgisch station biedt een vlotte overstap tussen trein en vliegtuig. Mobiliteit ten top! Dat maakt van het station ook een aantrekkelijke toegangspoort tot het land voor ontelbare buitenlanders en een eerste visitekaartje van België.
De expertise die dochteronderneming Eurostation en veiligheidsdienst Securail opdeden tijdens de werkzaamheden in het station Antwerpen-Centraal en zijn Noord-Zuidverbinding, kwamen goed van pas in het Diaboloproject. Dochteronderneming Eurostation nam niet alleen de complexe en cruciale wisselzone in de Diabolotunnel voor haar rekening, ze transformeerde de vroegere bescheiden stationshal tot een zeven keer grotere (2.658 m2) functionele hal, die de verwachte groei van het aantal reizigers (er wordt rekening gehouden met een vertienvoudiging) probleemloos aankan. Er is gekozen voor een nieuwe architectuur met veel aandacht voor openheid en licht. Het aantal kolommen is inderdaad tot een minimum terug gebracht. In de stationshal bevindt zich een uitnodigend travel center met zes (uitbreidbaar tot acht) loketten, waarvan één voor minder mobiele reizigers. Er is ook nog plaats voor twee winkeltjes. De stationshal vormt nu één grote ruimte waarin de laagste verdieping van de Diamant (de verticale circulatiezuil van de luchthaven) is opgenomen. Het aantal trappen en roltrappen tussen de perrons en stationshal is verdubbeld. De perronliften werden vervangen door nieuwe, transparante liften die goed zichtbaar zijn door hun (rode) kleur.
Aandacht voor de veiligheid
Het veiligheidsgevoel in het station wordt niet alleen bewerkstelligd door het vermijden van hoekjes en kantjes en de openheid. Veiligheidsdienst Securail voert op regelmatige basis toezichtrondes uit in het station en volgt de beweging in het station en de tunnels ook op via bewakingscamera’s. De beelden komen toe in de controlekamer in Antwerpen-Centraal. Daar worden ook andere veiligheids- en technische comfortsystemen continu opgevolgd. Bij noodsituaties zoals een brand wordt de sturing van de systemen overgenomen door de lokale controlepost in het luchthavengebouw. De Corporate Security Services van de NMBS-Holding waren van bij de ontwerpfase van het Diaboloproject betrokken in het uitwerken van de veiligheids- en bewakingsconcepten, de risicoanalyse en het opstellen van de beveiligingsplannen. De expertise die ze verworven o.a. in de Antwerpse Noord-Zuidverbinding, ook een tunnel waar de veiligheidsnormen en –uitrusting tot de strengste in België behoren, bleek van onschatbare waarde te zijn. Bron: NMBS-Holding

%d bloggers op de volgende wijze: