Het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer aan de spoorlijn Den Haag-Utrecht wordt 9 december 2018 in dienst gesteld. Het knooppunt van spoor- , randstadrail- en busverbindingen en privé-vervoer is dan nog niet klaar, want de randstadrail richting Zoetermeer (Javalaan en verder) wordt pas in het voorjaar van 2019 geopend. Waarschijnlijk gebeurt dat in mei. De aannemers Strukton en Vobi werken nu nog hard aan de afwerking van het gehele complex.
Het station ligt aan de A12, terwijl de Randstadrail zijn overdekte begin- en eindpunt krijgt op een viaduct dat daar haaks boven ligt. Dit overspant zowel de weg als het spoor. Naast railverbindingen krijgt Langsingerland-Zoetermeer ook busaansluitingen, terwijl er tevens gratis parkeerruimte voor 700 auto’s en een ruime berging voor fietsen komt. Op het viaduct wordt voorts een fietspad aangelegd dat de beide helften van Zoetermeer met elkaar verbindt. Het station wordt stopplaats voor de sprinter Den Haag – Gouda (-Utrecht e.v.) vice versa. Per dag worden ongeveer 10.000 reizigers verwacht.
Ook in het weekend
De gemeente Zoetermeer heeft de bouw van het station op zich genomen, waarbij – in nauwe samenwerking met, en onder toezicht van ProRail – ook alle technische voorzieningen worden getroffen die nodig zijn voor een goede werking van het verkeersknooppunt. Ontwerpers van het station zijn de architectenbureaus ‘Arcadis’ en ‘Team V Architecten’. Om op tijd klaar te zijn werken de aannemers indien noodzakelijk ook in het weekend door. Zo werden bijvoorbeeld afgelopen zaterdag- en zondag 17 en 18 november betonnen sierlijsten aan het station bevestigd, alsmede glasdelen en lichtarmaturen opgehangen. Ook werden de stationskap verder afgewerkt en technische installaties geplaatst. Foto: © Hans van Lith
Wilt u altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Klik hier en geef u dan op voor onze GRATIS berichtendienst.