Hierboven een foto van de nieuwe EC250/Giruno, vanmorgen tijdens de presentatie bij Stadler in Bussnang in Zwitserland.
Stadler vierde vanmorgen in aanwezigheid van de Zwitserse Nationale Spoorwegen (SBB) de “roll-out” van de eerste lage vloer high-speed treinstel Giruno, gebouwd door Stadler. Zaterdag hebben ze weer feest, want dan bestaat deze Zwitserse treinbouwer 75 jaar en vieren zij, met een openhuis het jubileum. Tijdens de bijeenkomst vanmorgen met de voorzitter Doris Leuthard als eregast van de Zwitserse fabrikant werd vermeld dat slechts twee en een half jaar nodig was om de ontwikkeling en de bouw van deze nieuwe high speed treinstel Giruno tot een goed eind te brengen. Voor deze nieuwe Gotthard trein, die is ontwikkeld met een focus op comfort en klantvriendelijkheid, begint nu de toelatingsprocedure voor de vier landen Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk en Italië. Vanaf het einde van 2019 kan dan de Giruno rijent door de langste spoorwegtunnel in de wereld. Dan hebben de Zwitserse steden Zürich en Basel een snelle trein verbinding met Milaan, en later met Frankfurt. Stadler zal 29 van deze hogesnelheidstreinen voor SBB bouwen. De kans zit er in dat er een vervolg orde met een optie tot 92 extra wagens.
Bron en foto’s Stadler – Zwitserland