Stadler levert 42 METRO-treinen aan Tyne & Wear Metro, bouwt een nieuwe onderhoudsfaciliteit en neemt het onderhoud van de treinen gedurende 35 jaar over. Nadat de bezwaarperiode was verstreken, ondertekenden Stadler en Nexus het contract gisteren. Succes in het noordoosten van Engeland is de derde grote METRO-bestelling van Stadler in het VK. Dit betekent dat passagiers in alle Britse metro’s buiten Londen – in Liverpool, Glasgow en nu ook in Newcastle Tyne – in de nabije toekomst met Stadler-treinen zullen reizen,
Stadler-verkoopmanager Ansgar Brockmeyer zegt: “Het contract met Nexus betekent een bijzonder belangrijke mijlpaal voor Stadler in Groot-Brittannië. Na Glasgow en Liverpool heeft de derde metro-operator al gekozen voor een Stadler-voertuig. We kijken uit naar een langdurige samenwerking met Nexus en onze leveranciers in het noordoosten van Engeland.
Tobyn Hughes, algemeen directeur van Nexus, voegt eraan toe: “Met Stadler hebben we een van de beste treinbouwers ter wereld gewonnen voor de levering van de nieuwe Metro-vloot. Het is een historisch moment in de geschiedenis van de Tyne & Wear Metro. Ik ben blij dat we vandaag het contract met Stadler officieel kunnen ondertekenen. Nu begint het harde werk om de nieuwe treinvloot een realiteit te maken. Het luidt een opwindende toekomst in – voor de metro, zijn passagiers en onze medewerkers. De nieuwe voertuigen verbeteren niet alleen de rijervaring, ze realiseren ook enorme energiebesparingen. Stadler overtuigd met zijn aanbod. We verheugen ons op samenwerking met Stadler en de vele Britse leverancier””
Onderhoudsdiensten
Stadler ontvangt ook een order voor het uitgebreide onderhoud van de Tyne and Wear-vloot gedurende 35 jaar. Dit omvat de nieuwe treinen en, tegen het einde van 2020, de bestaande vloot van 89 tweedelige voertuigen. Deze werkzaamheden zullen in eerste instantie worden uitgevoerd in het bestaande Nexus-depot in Gosforth. Het oude depot, dat dateert uit de tijd van de stoomlocomotieven, zal later worden vervangen door een nieuw gebouw volgens de plannen van Stadler. Voor maximale beschikbaarheid omvat de bestelling preventief en correctief onderhoud en dagelijkse schoonmaak. De activiteiten worden uitgevoerd door ervaren servicepersoneel van Nexus, die door Stadler worden aangenomen als onderdeel van de bestelling.
Jürg Gygax, hoofd van de serviceafdeling bij Stadler, zegt: “Deze opdracht voor Stadler Service laat duidelijk zien hoe Stadler een algemeen servicepakket implementeert – een belangrijk teken ook voor de toekomst. We zijn er trots op dat we onze aanwezigheid in Engeland kunnen uitbreiden en kijken ernaar uit om onze langdurige samenwerking met Nexus 35 jaar voort te zetten. “
De nieuwe Metro-treinen
De 60 meter lange treinen voor het standaard spoornet in Tyne en Wear bestaan elk uit vijf wagens. Stroom wordt geleverd via een bovenleiding met 1500 volt DC. De topsnelheid is 80 kilometer per uur. Met acht grote dubbele deuren kunnen tot 600 passagiers snel in- en uitstappen. De lichte voertuigconstructie, het terugwinnen van de remenergie en het gebruik van zeer efficiënte tractie omvormer technologie leidden tot een lager energieverbruik. De treinen zijn voorbereid op de installatie van een energieopslagsysteem om de mogelijke uitbreidingsroutes van het netwerk in de nabije toekomst te kunnen bedienen. Het interieur van de voertuigen is licht en open. Er zijn speciale multifunctionele ruimtes voor rolstoelen, kinderwagens, bagage en fietsen. Het interieurconcept verbetert het gevoel van veiligheid van de passagiers door videobewaking, beveiligingssystemen voor de deurbediening en doorzichtige goederen. Bron en foto’s Stadler