Stadler heeft tweevoudige reden om feest te vieren: Voorzitter Peter Spuhler kondigden twee nieuwe contracten in Polen aan.
Voor MPK Krakau bouwt Stadler samen met Solaris 35 trams met een optie van 15 extra voertuigen.
Met Koleje Mazowieckie tekende Stadler een raamovereenkomst voor de levering van 71 FLIRT EMU.
“Dit is een doorbraak in Polen”, zegt Peter Spuhler, eigenaar en voorzitter van Stadler Rail. Hij reisde samen met sales manager Peter Jenelten naar Polen en ondertekende gisteren in Krakau en in Warschau vandaag een contract voor de levering van nieuw rollend materieel. Stadler meer dan 10 jaar geleden vestigden zijn eigen fabriek in Polen, naast de incidentele orders in de binnenlandse markt – maar succes voornamelijk voor de export – de regionale operator Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie en Łódzka Kolej Aglomeracyjna en state operator PKP Intercity. Stadler heeft nu twee orders van de lokale vervoersmaatschappijen in Polen. Voor Peter Spuhler en zijn team een groot succes: “Het was de moeite waard, dat we persistent zijn gebleven. Uiteindelijk had de beste kwaliteit en de beste prijs-prestatieverhouding de overhand. ”
Het contract met het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf Krakow (MPK) heeft het venture consortium met zijn joint partner Solaris Bus & Coach Stadler. De ondertekening vond gisteren dinsdag in Krakau overheidsgebouwen, samen met burgemeester Prof. Jacek Majchrowski, CEO van MPK Krakau – Rafał Swierczynski en Mariusz Szalkowski, Peter Spuhler en Solaris eigenaar Solange Olszewska. De 35 nieuwe trams bieden van 80 zitplaatsen en 147 staanplaatsen en een plaats voor een rolstoel. De brede voordeuren van 1,4 meter maken een handige en snelle in- en uitstappen. De voorzijde van het voertuig zijn samen gebouwd met MPK op een wijze die het risico van een botsing beperkt, dat zij onder het voertuig wordt getrokken. De levering van de eerste trams naar Krakow is gepland binnen 24 maanden. De laatste voertuigen van de bestelling wordt geleverd binnen 30 maanden na de ondertekening van het contract. Ze worden voorzien van airconditioning, CCTV-camera’s, LED-verlichting van het interieur en een modern passagiersinformatiesysteem met een systeem voor spraakaankondiging en schermen met de tramroute. Elke tram wordt uitgerust met een speciaal platform dat het in- en uitstappen vergemakkelijkt voor gehandicapten op rolstoelen, dus lagevloer tram. Kaartverkoopautomaten worden ook binnenin geïnstalleerd, zodat passagiers kunnen betalen met een kaart of in contanten voor een ticket. USB-poorten die het laden van mobiele apparaten mogelijk maken, bevinden zich in balustrades ten behoeve van gebruikers van mobiele telefoons. De compartimentdeuren zullen worden uitgerust met een passagierentelsysteem dat het tellen van passagiers vergemakkelijkt en routes identificeert die bijvoorbeeld het verhogen van de servicefrequentie vereisen.
Het speciale ontwerp van de draaistelframes zorgt voor een vermindering van de slijtage van de wielen en van de railsporen, maar zal ook bijdragen aan het beperken van trillingen tijdens de rit, waardoor het reiscomfort toeneemt. Dankzij de toepassing van nieuwe oplossingen zal reizen op de nieuwe trams veilig zijn. Elk compartiment zal worden uitgerust met zogenaamde energieabsorberende elementen die beslist de effecten van botsingen met andere voertuigen zullen minimaliseren. Basisspecificaties van de Tramino Kraków-tram: Totale lengte – 33,4 m – breedte – 2,4 m – zitplaatsen 80 – Totale passagierscapaciteit – 227 passagiers.
Het is misschien de moeite waard om op te merken, dat twee van de nieuwe trams in deze levering de eerste in Krakau zijn met een innovatief systeem waarmee de tram met een neergelaten stroomafnemer kan bewegen, zonder dat het nodig is om tractielijnen te gebruiken, op een afstand van 3 km ( de overige trams hebben een installatie die in de toekomst kan worden aangepast aan dit systeem). Deze oplossing is ontwikkeld om trams te laten rijden wanneer er geen mogelijkheid is om de tractielijn te gebruiken (bijvoorbeeld in het geval van een uitval van het elektriciteitsnet of de elektriciteitscentrale). De eerste nieuwe trams zouden begin 2020 in Krakau moeten zijn. Foto’s: Solaris en Stadler Rail