Stadler won de aanbesteding voor de levering van 34 diesel-elektrische locomotieven aan de Taiwan Railways Administration (TRA) in Taiwan. Ruim drie weken geleden kon Stadler de oprichting van een joint venture met PT Inka in Indonesië aankondigen. Nu, met de opdracht voor de ontwikkeling en bouw van de locomotieven voor TRA, volgt al snel het tweede succesverhaal uit Azië: voor Stadler is het de eerste grotere serie spoorvoertuigen die aan de Pacific Rim worden geleverd. De locomotieven worden gebouwd in de Stadler-fabriek in Valencia.
Stadler werd door TRA gekozen als voorkeursleverancier voor de levering van 34 diesel-elektrische locomotieven. De aanbesteding is onderdeel van een groter TRA-programma voor vlootvernieuwing. De locomotieven zijn bedoeld voor passagiers- en vrachtverkeer op de smalle spoorbreedte – 1067 millimeter – in Taiwan.
Na verschillende mislukte pogingen om vanuit Azië in Europa te slagen, is Stadler al meer dan tien jaar op zoek naar een geschikte lokale partner. Zoals gemeld op 20 september 2019, heeft Stadler eindelijk een joint venture-overeenkomst getekend met PT INKA voor de oprichting van een joint plant in Indonesië. Daar worden minstens 500 S-Bahn wagens geproduceerd. Amper drie weken na de aankondiging van de joint venture in Indonesië met PT INKA viert Stadler vandaag nog een groot succes in Azië met deze order. Voor het eerst is Stadler in staat om zich te plaatsen in een grote aanbesteding voor rollend materieel in dit gebied.
Thomas Ahlburg, Group CEO van Stadler, zegt: “We zijn er trots op een grotere reeks rollend materieel aan Azië te kunnen leveren. De locomotieven zullen worden gebruikt in een veeleisende bergachtige gebieden – vergelijkbaar met die van Zwitserland – en in extreme klimatologische omstandigheden. Stadler is goed thuis in het aanpassen van spoorvoertuigen aan dergelijke specifieke uitdagingen. In combinatie met de mogelijkheid om lichtgewicht maar milieuvriendelijke locomotieven te bouwen, zijn dit belangrijke redenen voor ons succes in Taiwan.”
De zesassige smalspoorlocomotieven van TRA worden aangedreven door een Cummins-dieselmotor die 2700 pk levert. De startkracht is maximaal 430 kN, de maximale snelheid is 120 kilometer per uur. De locomotieven zijn speciaal ontworpen voor het tropische en subtropische klimaat in Taiwan. Een hoge luchtvochtigheid tot 100 procent en extreme temperaturen tot 45 graden Celsius zijn te verwachten op het gebied van toepassing. Bovendien kan de nieuwe locomotief voor TRA ook in meervoudige tractie worden gebruikt.