Stadler presenteert haar jaarcijfers
- 444 geleverde voertuigen (groei van 80 procent), succesvolle goedkeuringsprocessen en stipte start-ups van de vloot in verschillende landen.
- Jaarlijkse groei van 23 procent tot bijna 11.000 werknemers.
- Aanhoudend hoge investeringen en extra kosten in verband met de uitbreiding van capaciteiten zullen de winstgevendheid in het lopende jaar blijven beïnvloeden.
- Alle financiële doelstellingen worden gehaald.
Stadler heeft in 2019 meer treinen verkocht dan ooit tevoren. De orderportefeuille groeide dus tot een record aantal.
De omzet steeg aanzienlijk
Het jaar 2019 werd niet alleen gekenmerkt door een buitengewone groei in termen van inkomende orders: in het afgelopen boekjaar werden in totaal 444 treinen en locomotieven afgeleverd. Dit komt overeen met een stijging van ongeveer 80 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Een essentieel onderdeel van de leveringen zijn zeven voertuigvloten, die in verschillende landen zijn begonnen met geregelde passagiersdienst na goedkeuring; deze omvatten de Giruno-hogesnelheidstrein voor SBB en de dubbeldekkertrein voor Mälardalstrafik in Zweden.
Capaciteitsuitbreiding noodzakelijk
Om de levering van de vorig jaar bestelde voertuigen in de beproefde kwaliteit te garanderen, zijn capaciteitsuitbreiding en de ontwikkeling van speciaal opgeleide specialisten op verschillende locaties noodzakelijk. Stadler groeide vorig jaar met 2044 werknemers in deze Groep, wat overeenkomt met een stijging van ongeveer 23 procent. In 2019 had Stadler gemiddeld meer dan 10.900 werknemers. Met name de opleiding van nieuwe medewerkers heeft voor sommige bestellingen tot hogere kosten geleid. Naast Zwitserland is er een verdere uitbreiding van capaciteit en werknemers, met name in Duitsland, Spanje en Wit-Rusland. Met meer dan 3900 werknemers is Zwitserland nog steeds de grootste divisie in de groep.
En de uitbreiding zal zeker te maken hebben met de nieuwe productiehal in Berlijn Pankow, de uitbreiding van de draaistelfabriek in het Hongaarse Szolnok en nog een nieuwe fabriek ergens in Zwitserland of Duitsland. 😉
Klopt helemaal