Stadler – Van Bussnang de wijde wereld in

Advertentie

Of het nu om één speciaal trein of locomotief gaat. Om een wagon waarvan er 50 stuks het daglicht zagen. Ze staan allemaal in het 80-jarige jubileumboek dat Philipp Landmark over deze Zwitserse treinen fabrikant Stadler schreef en samenstelde.

Arriva en NS

Van de zéér exclusieve RHB treinen tot de moderne dubbeldekrijtuigwagens en ja natuurlijk, ook de Nederlandse treinstellen van de

Wink treinstel onderweg (foto Arriva)

NS en Arriva. Ze staan allemaal in dit tweede boekwerk dat Stadler liet maken over de zover enige  Zwitserse tram- en treinfabrikant.

Wie onze Facebookpagina leest, weet dat Stadler soms hele bijzondere openbare vervoermiddelen  ontwerpt en fabriceert. Of het nu om een nieuwe tram voor Berlijn of een tandradbaan (Rigi) gaat. Alles is mogelijk.

Het Stadler boek

Stadler heeft zijn 80-jarig bestaan ​​aangegrepen om een ​​nieuw boek over de geschiedenis en daarmee ook een flink stuk Zwitserse spoorweggeschiedenis te publiceren. De SBB heeft dit jaar ook een jubileum te vieren zij bestaan 175 jaar. De Zwitserse Spoorwegen SBB is de grootste transportonderneming in Zwitserland en is natuurlijk ook verbonden met het Europese hogesnelheidsspoorwegnet. Met zijn verhalen over Stadler is dit boek, “Stadler – Von Bussnang de wereld in” een waardevolle aanvulling op het eerste boek “Stadler – Von der Stollenlokomotiv zum Doppelstockzug” van auteur Theo Weiss, dat in 2010 verscheen en nu niet meer wordt gedrukt .

De Zwitserse spoorwegindustrie is een droom van iedere treinliefhebber om te gaan bekijken. Vandaag gaan tientallen reizen naar dit bergland  met haar spectaculaire banen. Namen als SLM of Sécheron, SIG of MFO zijn al lang verdwenen, maar met Stadler andere namen onder de aandacht van de spoorwegwereld gekomen. Zoals GTW, Flirt en KISS. Met het bijna 300 pagina’s tellende, rijk geïllustreerde boek rond de 300 alles in Kleur, laat Philipp Landmark de gehele Stadler-geschiedenis  van deze, voor ons enige trein/tramfabrikant uit Zwitserland, de revue passeren. Met individuele verhalen laat hij de ontwikkelingen van Stadler zien. Zodat u weet waar Stadler nu staat

Natuurlijk wordt ook in het nieuwe boek de beslissende wending uit 1989 niet verwaarloosd: Peter Spuhler, die net 30 jaar oud was, nam het bedrijf met 18 medewerkers over; al snel werd de eerste eigen trein ontwikkeld met de GTW, de gelede motorwagen. Die in Het noorden van Nederland geen onbekend is. Het werd een bestseller en de snelle expansie van Stadler begon. De kleine treinbouwer in het rustige stadje Bussnang is al lang uitgegroeid tot een wereldwijd actief bedrijf dat met de FLIRT een bestseller in het assortiment heeft, die als regionale trein maar ook als intercity kan worden geconfigureerd. En een bedrijf dat een uitgebreid voertuigportfolio biedt, van metro’s en trams voor stedelijke centra tot hogesnelheidstreinen en krachtige hoofdlijnlocomotieven. Toch is het Tailor-Made-idee nog steeds diep verankerd in het bewustzijn van Stadler: als het door de klant gewenste voertuig nog niet bestaat, dan wordt het ontwikkeld.

Zo kregen wij ook een kijkje in de keuken van deze Zwitserse trein- & trambouwer.

Het nieuwe boek is nu voor € 55,00 verkrijgbaar via: https://www.stadlerrail.shop/en

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.