Stadler trotseert de Euro crisis

Ook voor Stadler Rail, werd het afgelopen jaar gekenmerkt door de valuta crash van de euro en de EU schuldencrisis. Dankzij de hoge orderinstroom uit de jaren 2008 – 2010, steeg de omzet in 2011 naar CHF 1,39 miljard en de totale werkgelegenheid steeg met 1.000 man. Al waren de orders in het afgelopen jaar minder, Stadler Rail had niets te klagen.

Groot is het succes sinds medio december 2011, met de compleet nieuw ontwikkelde dubbeldekker treinen KISS voor SBB op het S-Bahn van Zürich, de Inter-City-KISS voor de Oostenrijkse Western Railway en de Tango trams in Basel en Genève en de succesvolle lancering van KISS en Tango Fleet deden de Zwitsers het goed. Op einde van december 2011 veranderde de Oostenrijkse Western Railway Ltd voor de route Wenen – Linz – Salzburg de gehele vloot in zeven KISS voor dit traject. Dit waren de eerste intercity dubbeldekker van Stadler die een topsnelheid van 200 km per uur kunnen bereiken.
De BLT Baselland Transport kreeg voor de lijn 10, Ettingen – Basel SBB – Dornach en 17 Ettingen – Schifflände – Wiesenplatz de eerste vier tango’s van 15 voertuigen. In 2008 vier tangos als pre-de voertuigen zijn geleverd aan de BLT, de BLT uiteindelijk 19 samenstellingen.
Ook Geneva Transport TPG kregen eerste zes van de 32 Tango trams tot hun beschikking.

Euro zwakte raakt Stadler hard
Om haar capaciteit en werkgelegenheid op lange termijn veilig te stellen, moet Stadler hard werken om nieuwe orders. Gezien de sterke Zwitserse frank zijn deze moeilijker binnen te halen.
Zelfs met de inschrijvingen voor nieuwe treinen en trams uit Zwitserland heeft Stadler het moeilijk door de concurrentie uit de eurozone die te wijten is aan de hoge Zwitserse frank.

Verkoopsucces in 2011
Ondanks de moeilijke omstandigheden zoals valuta, was er ook een aantal verkoop successen voor Stadler, waaronder:
– De regionale vervoer Bern Solothurn RBS verworven acht extra lage vloer-Express treinen (NEXT).
– Vanaf de Ferrovie Appulo Lucanische (FAL) heeft een order voor negen Stadler smalspoor treinen te krijgen. De FAL heeft een netwerk van zuid-westen van Bari.

Nederlandse blauwe Flirt

– De Zuid-Tiroolse deelstaatregering bestelde acht meer 6-delige FLIRT en acht extra tussenliggende rijtuigen die al in gebruik voor de verwante 4-delige FLIRT.
– Junakalusto Oy activeert een optie voor negen FLIRT voor Helsinki tram.
– De Matterhorn Gotthard Bahn traint KOMET zeven, vier gezamenlijke controle auto’s en elf lage vloer auto’s besteld.

Verkoop succes in Duitsland
In het afgelopen jaar is Stadler Pankow erin geslaagd, om een aantal zeer belangrijke verkoop succes te behalen. Een speciale vermelding zijn de volgende opdrachten:
– Eerste orde uit het Verenigd Koninkrijk: zes Vario tracks voor “trambaan Croydon,” dochter van “Transport for London.”
– 35 FLIRT voor Veolia (voor het “E-net Rosenheim” in Beieren)
– 28 FLIRT voor de Duitse Spoorwegen (gebruikt op verschillende lijnen in Rijnland-Palts).
– Raamovereenkomst met Deutsche Bahn over de 400 voertuigen in 2018
Deze successen zijn ook op de toch al goede verkoopresultaten door deling van Duitsland in voorgaande jaren. Dankzij de goede vooruitzichten heeft Stadler Pankow in het jaar 2011, twee extra locaties in gebruik genomen: in Berlin-Charlottenburg Rohwagenkasten en in Berlijn Hohenschönhausen een tweede fabriek geopend.
Nieuwe markten
Toekomstperspectief
De impact van de euro crisis nog niet in zicht. Vanaf het einde van 2013 wordt het gebruik van de Zwitserse plaatsen nog niet verzekerd. Stadler Rail heeft het initiatief genomen een tijdje geleden het nemen van maatregelen om de productiviteit en kosten te besparen te vergroten en de ontwikkeling van nieuwe voertuigconcepten. Zo hoop Stadler de monetaire onrust het hoofd te bieden, door in het bijzonder van innovatie en technologisch leiderschap. De Zwitsers hebben voor dit jaar in Zwitserland, twee belangrijke inschrijvingen mogen bijwonen: SBB hogesnelheidstreinen die het verkeer via de nieuwe Gotthard-basistunnel naar Italië moeten vervoeren en de Zurich Public Transport Corporation om nieuwe trams te kopen. Voor Stadler zijn, na de laatste grote opdracht van SBB en de niet gewonnen opdracht deze twee gesprekken van groot belang.

%d bloggers op de volgende wijze: