Ferrovie Autolinee Regionali Ticinesi SA (FART) en Stadler ondertekenden gezamenlijk, de eerste overeenkomst van 2021, het contract voor de productie en levering van acht nieuwe treinstellen. De nieuwe op maat gemaakte treinen zullen naar verwachting vanaf 2023 het oude rollend materieel van de gerenommeerde Centovalli-spoorweg in Ticino vervangen – net op tijd voor zijn 100-jarig bestaan. Voor Stadler is het de derde order van Ticino in de afgelopen twee jaar. De bestseller FLIRT wordt al ingezet voor grensoverschrijdend regionaal transport TILO. De eerste TRAMLINK van Ferrovie Luganesi SA (FLP) zal vanaf zomer 2021 ook in Lugano opereren.
Met de nieuwe, moderne en efficiëntere vloot komt FART tegemoet aan de behoeften van het openbaar vervoer en de op de lange termijn groeiende toeristische sector in de regio. De meerdere units voldoen ook volledig aan de Disability Equality Act. De federale overheid en het kanton Ticino financieren de vervolgkosten van de investering.
Stadler bouwt voor het eerst nieuwe op maat gemaakte smalspoor-treinstellen voor regionaal en grensoverschrijdend treinverkeer in Ticino. Het nieuwe rollend materieel bestaat uit vier vierdelige smalspoor-treinstellen voor het verkeer van Locarno naar Domodossola (Italië). In Centovalli zijn nog vier driedelige treinen gepland voor regionaal verkeer.
«We zijn trots dat we de nieuwe treinen voor de Centovalli-spoorweg kunnen bouwen. De ontwikkeling en productie van op maat gemaakte voertuigen is en blijft een van de kernactiviteiten van Stadler ”, zegt André Kurmann, Sales Project Manager Tailor Made bij Stadler.”De nieuwe treinen zorgen voor een hoog reiscomfort voor reizigers. We hebben speciale aandacht besteed aan het ontwerp, de materiaalkeuze en de veiligheid van passagiers “ en chauffeurs. Als toonaangevend treinbouwer staan deze aspecten bij ons centraal, en hier komen onze jarenlange ervaring om de hoek kijken. “
“De afgelopen maanden hebben we nauw samengewerkt met Stadler om alle contractuele details te definiëren die nodig zijn om een dergelijke bestelling te verwerken”, benadrukt Paolo Caroni, voorzitter van de Raad van Bestuur van FART. “De uitdaging voor ons was om te profiteren van alle mogelijkheden voor het ontwikkelen en moderniseren van de treinen die eind 2023 in gebruik zullen gaan en daarna nog decennia zullen blijven rijden. Het is een geweldige kans die visie en een vooruitziende blik vereist. “
De voertuigen
De regionale treinstellen zijn circa 49 meter lang, de internationale treinstellen circa 63 meter. Ze bestaan uit aluminium carrosserieën en bieden plaats aan 264 (driedelige) en 343 (vierdelige) passagiers. Stadler heeft bijzondere aandacht besteed aan de toegankelijkheid van de voertuigen om alle passagiers, ook degenen met beperkte mobiliteit, onbelemmerd toegang te geven tot de perrons. De treinen hebben ook plaatsen gereserveerd voor rolstoelen, fietsen en kinderwagens. De meerdere units hebben ook een WLAN-netwerk, waarmee passagiers toegang hebben tot zowel FART- als multimedia-inhoud. Een innovatief reizigersinformatiesysteem rondt de reiservaring in de nieuwe treinen voor de Centovallinabahn af.
Bron en foto: Stadler.
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.