Stadler ondertekende weer een contract in de VS met Dallas Rapid Transit (DART) . Zij kunnen acht treinen FLIRT voor de Cotton Belt project in Texas bouwen. De vierdelige treinen moeten conform het contract van eind 2022 in het reizigersverkeer rijden. Het contractvolume bedraagt ongeveer 119 miljoen Amerikaanse dollars. De nieuwe voertuigen hebben 240 zitplaatsen en 225 staanplaatsen. Ze voldoen ook volledig aan de vereisten van de American Disability Equality Act (ADA). Om de veiligheid van alle passagiers te garanderen, zijn de treinen uitgerust met een uitgebreid controlesysteem. Bovendien, de treinen te voorzien van een automatische passagier telling, die het aantal van de in- en uitstappen van passagiers registreert.
De FLIRT voor DART met een dieselelektrische aandrijving en in overeenstemming met de Amerikaanse emissierichtlijnen “Tier 4 Final” en de emissievoorschriften van de Federal Railway Authority. Elke trein bestaat uit vier wagons en een PowerPack in het midden, waarin de aandrijfapparatuur is ondergebracht. De treinen hebben twee motordraaistellen en vier sturen. De lengte van de trein is 97 meter. Volgens het contract ontwikkelt Stadler ook samen met het Amerikaanse ingenieursbureau Urban Engineers het servicepunt voor de nieuwe treinen.
Dit is al de vierde bestelling voor Stadler in Texas. Spoorwegexploitanten CapMetro in Austin, de Denton Transportation Authority in Lewisville en TEXRail in Fort Worth hebben al met succes Stadler-treinen ingezet. “Nadat hij enkele projecten voor Texas heeft uitgevoerd, is Stadler zeer verheugd om DART uit te rusten met onze ultramoderne treinen. Ze zijn er trots op dat DART de FLIRT heeft gekozen en zijn ervan overtuigd dat we een product dat aan de hoge eisen van de passagiers voldoet. zegt Martin Ritter, CEO Stadler US Inc.