Stadler levert voor het eerste dubbeldeks treinstellen aan Slowakije

Advertentie

Stadler als de winnaar van een andere internationale aanbesteding in Slowakije. Stadler heeft vandaag in Bratislava een contract getekend met de Slowaakse spoorwegmaatschappij ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko, voor de fabricage en levering van vier dubbeldeks meerdelige KISS-treinen met elektrische aandrijving. De voertuigen met zes wagens zijn bedoeld voor gebruik op regionale lijnen in West- en Midden-Slowakije. Het is voor het eerst dat dubbeldeks treinstellen van Stadler op het Slowaakse spoorwegnet rijden. Volgens het contract zouden de levering van de vier nieuwe KISS-voertuigen tegen het einde van 2023 moeten plaatsvinden.

De ZSSK-vloot omvat al 21 enkeldeks gelede treinstellen (GTW) van Stadler, waarvan 15 smalspoor GTW’s met elektrische aandrijving en 6 normaalspoor GTW’s met diesel-elektrische aandrijving. In het najaar van 2018 plaatste ZSSK ook een bestelling bij Stadler voor vijf GTW tandheugel-adhesie-treinstellen en een multifunctionele tandheugel-adhesielocomotief voor gebruik op het tandheugel- en adhesienetwerk van de meter-spoor elektrische TEŽ-bergbanen in de Hoge Tatra, het “kleinste hooggebergte ter wereld”.

‘We zijn erg blij dat we deze aanbesteding hebben gewonnen en dat we voor het eerst onze betrouwbare, veilige en comfortabele dubbeldekker-meervoudige KISS-trein naar Slowakije kunnen leveren. De spoorvervoerder en de reizigers zullen in dezelfde mate profiteren van de moderne voertuigen. We zijn bijzonder trots dat we dankzij deze opdracht onze gemeenschappelijke geschiedenis met ZSSK kunnen voortzetten. We willen ŽSSK bedanken voor hun vertrouwen en kijken uit naar de voortzetting van onze succesvolle samenwerking”, zegt Dr. Ansgar Brockmeyer, Executive Vice President Marketing & Sales en Deputy CEO van Stadler.

Meer over de voertuigen

De KISS-voertuigen met zes wagens zijn 155 meter lang en hebben meer dan 600 zitplaatsen in 1e en 2e klas. Zoals alle KISS-treinen van Stadler worden ze gekenmerkt door een hoog aandrijfvermogen en acceleratie. Bij elektrisch rijden aangedreven via de bovenleiding kunnen de KISS-voertuigen een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur halen. De treinen hebben een tredevrije oprit en vier toiletten, waarvan één voor mensen met beperkte mobiliteit. De multifunctionele compartimenten bieden niet alleen plaats voor rolstoelgebruikers, maar ook royale opbergruimte voor fietsen, kinderwagens en bagage.

De nieuwe KISS-voertuigen hebben een HVAC-systeem voor de passagierscompartimenten en de bestuurderscabines. Passagiers profiteren van een modern passagiersinformatiesysteem (PIS) en Wifi. Camera’s binnen en buiten, evenals op het dak om de stroomafnemer te observeren, zorgen voor een veilige bediening van het spoor. De voertuigen zijn ook uitgerust met een gecertificeerd energieverbruikmeetsysteem en een nauwkeurig passagierstelsysteem. De machinisten kunnen profiteren van een moderne, ergonomisch ontworpen cabine. Bron : Stadler Copyright Foto’s Stadler Zwitserland

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.