Het Nederlandse openbaarvervoerbedrijf HTM in Den Haag kiest na Siemens voor Zwitsers pressie werk. Zij hebben een contract getekend voor de levering van 56 TINA-trams. Het contract bevat ook een optie voor extra voertuigen. Het is voor het eerst dat Stadler een trambestelling uit Nederland krijgt. De nieuwe TINA-trams zijn bedoeld voor gebruik op het openbaar vervoernetwerk in Den Haag vanaf 2026.
TINA
De afkorting TINA staat in het Duits voor “Total Integrated Low-Floor Drive” en beschrijft de consequente focus van het voertuig op passagierscomfort. Het roterende draaistel zorgt bijvoorbeeld voor een aangenaam soepele rit. Tegelijkertijd is het hele voertuig volledig toegankelijk en heeft het overal een lage vloer. De ruime multifunctionele compartimenten bieden voldoende ruimte voor passagiers in een rolstoel.
Stadler
“We zijn er trots op dat we in opdracht van HTM voor het eerst trams naar Nederland kunnen leveren. Het is de vijfde keer dat we onze innovatieve en bijzonder reizigersvriendelijke tram van de nieuwste generatie binnen korte tijd na de marktintroductie met succes hebben verkocht. Onze TINA-trams stellen passagiers in de regeringsstad aan de Noordzee in staat om een nieuwe dimensie in comfort en duurzaam vervoer te ervaren”, zegt Dr. Ansgar Brockmeyer, Executive Vice President Sales & Marketing en Deputy Group CEO van Stadler.
HTM:
“HTM is zeer verheugd met de aanschaf van de nieuwe, bredere en moderne trams van Stadler. HTM biedt onze reizigers met deze trams toegankelijk en comfortabel openbaar vervoer en is goed toegerust op de moderne mobiliteit van de toekomst”, aldus Jaap Bierman, CEO van HTM
Stadler maakt optimaal gebruik van de binnenmaten door de slimme plaatsing en vormgeving van stoelen en leuningen. Dit creëert een open gevoel van ruimte in het voertuig dankzij de royale gangpadbreedte. Het hoge interieur en de grote panoramische ramen dragen bij aan het gevoel van comfort. Met hun energiezuinige aandrijving helpen de TINA-trams ook om de ecologische voetafdruk van het lokaal openbaar vervoer nog verder te verbeteren.
Het digitale en intuïtieve Uni-Board in de bestuurderscabine maakt het voor de machinist gemakkelijker om de tram te bedienen, zodat hij zich volledig op het wegverkeer kan concentreren. Naast comfort profiteren reizigers en weggebruikers in Den Haag dus van een hoog veiligheidsniveau. De driedelige composities zijn elk 36,5 meter lang en bieden plaats aan 237 passagiers. Doordat HTM de voertuigen desgewenst in dubbele tractie kan laten rijden, wordt de capaciteit op drukke lijnen en in de spits verdubbeld. Met een topsnelheid van 70 km per uur beweegt het voertuig snel, wat zorgt voor een aantrekkelijk en concurrerend lokaal openbaar vervoer.
Persbericht en foto’s : Stadler
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.
Leuk, machinist op deze tram……
De Duitse afkorting TINA staat voor ‘Total Integrierter Niederflur-Antrieb’ en niet voor ‘Total Integrated Low-Floor Drive’, want dat is Engels.