Stadler, Beacon Rail en GB Railfreight (GBRF) hebben een contract getekend voor de levering van 30 6-assige Co’Co’ Series 99 bimodale locomotieven. Het contract omvat ook de levering van reserveonderdelen.
Nadat er tot nu toe ongeveer 100 EURODUAL-locomotieven zijn verkocht, met name in continentaal Europa, introduceert Stadler nu ook het concept van de 6-assige bimodale locomotieven in Groot-Brittannië. De Class 99 is, net als zijn zuster EURODUAL, een veelzijdige Co’Co’-locomotief, aangepast aan het Britse profiel en specificaties, en combineert bimodale voortstuwing van 25kV AC en dieselwerking. Het vertegenwoordigt een nieuwe generatie locomotieven die spoorwegexploitanten veel economische en ecologische voordelen biedt en het milieubewustzijn van Stadler onderstreept.
Stadler heeft het eerste contract getekend voor de levering van 30 locomotieven van de klasse 99 inclusief reserveonderdelen met de leasemaatschappij Beacon Rail en de spooroperator GBRF.
De krachtige locomotieven met dubbele aandrijving kunnen snelheden tot 120 km per uur bereiken en kunnen op geëlektrificeerde netwerken met 25 kV wisselspanning en een vermogen van 6.000 kW aan het stuur worden gebruikt. Bovendien hebben ze een krachtige en emissiearme dieselmotor voor gebruik op niet-geëlektrificeerde routes. De locomotieven van de serie 99 worden gekenmerkt door een uitstekende trekkracht tot 500 kN en een hoge transportcapaciteit. Bovendien bieden ze met optimaal zicht en een ergonomisch geoptimaliseerde bestuurderscabine een uitstekende werkomgeving voor de machinist.
Groot-Brittannië
“Stadler heeft vele jaren uitgebreide ervaring op de Britse locomotiefmarkt. Bijvoorbeeld, na de dieselelektrische locomotief klasse 68, ontwikkelde Stadler de bimodale locomotief klasse 88 en Europa’s eerste triomfale locomotief, de klasse 93, als oplossingen voor de toenemende carbonisatie van het spoorvervoer en introduceerde deze in Groot-Brittannië, “zei Indigo Parra, CEO van Stadler Valencia. “We zijn erg trots om de ontwikkeling van de Class 99 een stap verder te brengen. Met de veelzijdige en krachtige locomotief kunnen milieuvriendelijke en kosteneffectieve spoorvervoersdiensten worden aangeboden, die de verdere modaal shift naar het spoor ondersteunen”, voegde hij eraan toe.
Adam Cunliffe, CEO van Beacon, zei: “Beacon is trots om de Class 99-locomotief voor het eerst op de Britse markt te introduceren. Het contract is het resultaat van onze samenwerking met onze jarenlange klant GB Railfreight en Stadler. Met de order voor de Class 99 onderstrepen we onze bijdrage aan het milieuvriendelijker en efficiënter maken van het Britse spoorwegnet. We kijken ernaar uit om het leveringsprogramma voor deze locomotieven op weg naar de ingebruikname in 2025 actief te ondersteunen en zo de verschuiving van het wegverkeer naar het spoor verder te bevorderen”.
John Smith, CEO GB Railfreight zei: “De ondertekening van het contract vandaag is een belangrijke mijlpaal voor GB Railfreight en het VK op weg naar het koolstofarm maken van het spoorvervoer. Daarom wil ik Stadler en Beacon Rail in het bijzonder bedanken voor hun constructieve samenwerking bij de ontwikkeling van de bimodale klasse 99 locomotief. Het goederenvervoer per spoor is nu al het duurzame alternatief voor het wegvervoer en de Class 99 zal onze industrie nog groener maken dan ze al is. Met de introductie van duurzame aandrijfoplossingen op het spoor leveren we een belangrijke bijdrage aan het realiseren van de doelstelling van de Britse regering om de decarbonisatie van de spoorindustrie in 2040 te ondersteunen op weg naar een klimaatneutrale natie.»
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.