Stadler levert 20 FLIRT Start Deutschland

Advertentie

Stadler en Regionalverkehre Start Deutschland GmbH hebben een leveringscontract getekend voor 20 FLIRT-voertuigen voor gebruik in het Maas-Wupper-netwerk. Hieraan ging de ingebruikname van de Regionalverkehre Start Deutschland GmbH – afgekort als start – door het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr AöR (VRR) en het Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) vooraf. Met het leveringscontract bestelt het in 2016 opgeri chte spoorwegbedrijf voor het eerst nieuwe voertuigen.

Schreven wij de vorige  week reeds over de samenwerking tussen Start en Arriva  nu kunnen wij de foto in de Start kleuren publiceren.

Moderne treinen: de nieuwe FLIRT-voertuigen

Moderne treinen voor grensoverschrijdend verkeer tussen Duitsland en Nederland: Met de inzet van de nieuwe FLIRT-voertuigen wordt het reizen van het Rijn-Ruhrgebied naar Nederland sneller en comfortabeler. De treinen, die in 2026 door reizigers worden gebruikt, maken een directe verbinding mogelijk op het traject van Hamm naar Eindhoven. Dankzij de uitrusting voor gebruik in zowel het Duitse als het Nederlandse trekstroomsysteem en de uitrusting met het Europese treinbesturingssysteem ETCS, het Duitse systeem PZB en de Nederlandse ATB kunnen de voertuigen in beide landen continu ingezet worden.

Extra lange rijtuigen van de FLIRT-voertuigen

De extra lange rijtuigen van de FLIRT-voertuigen voor de Maas-Wupper-Express, elk met zeven deuren aan elke kant van het voertuig, bieden comfortabel en veilig in- en uitstappen en zorgen zo voor een snelle wisseling van passagiers.
In de treinen met vier wagons kunnen 375 passagiers worden ondergebracht, waarvan 235 op stoelen. In de 1e klas bevinden zich 34 zitplaatsen met een grotere zitplaatsafstand. De volledig van airconditioning voorziene FLIRT heeft WiFi voor passagiers en is uitgerust met lichte passagierskamers en ruime multifunctionele ruimtes, waar u tot 12 fietsen, rolstoelen of kinderwagens kunt meenemen. Het traploos toegankelijke voertuig heeft ook een rolstoeltoegankelijke en nog een toilet in de middelste wagen. Het moderne passagiersinformatiesysteem stelt passagiers in staat om andere verbindingen en verbindingen in realtime te updaten.
«Om de verkeersomslag in Duitsland en Europa met succes door te voeren, moet het treinverkeer betrouwbaar, grensoverschrijdend en comfortabel zijn. We zijn verheugd dat Stadler opnieuw zijn jarenlange ervaring kan inbrengen in de bouw van voertuigen met meerdere systemen die verbindingen mogelijk maken zonder overstappen over de landsgrenzen heen”, zegt Jure Mikolčić, CEO Stadler Duitsland.
Stadler en zijn voertuigen hebben een Europese aanbesteding gewonnen door Regionalverkehre Start Deutschland GmbH voor de Maas-Wupper-Express. “Doorslaggevend voor de keuze was de overtuigende prijs-kwaliteitverhouding van Stadler in combinatie met de uitstekende energiewaarden van de voertuigen. We kijken er erg naar uit om vanaf 2026 de exploitatie van de RE13 over te nemen met nieuwe treinen in het startontwerp”, zegt Alexander Falkenmeier, algemeen directeur van start.

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.