Stadler gaat verder met leveren van trams aan Krakau

Advertentie

Die Strassenbahn vom Typ TANGO Kraków Lajkonik Foto: Stadler

Toen treinennieuws.nl in Krakau was bij de collega’s van Stadler, zagen we zeer oude gammele trams rijden. Daar gaat Stadler Polen verandering in brengen. MPK Kraków, het stadsvervoerbedrijf van Krakau, heeft verdere lage-trams besteld bij Stadler. Het hiervoor gesloten raamcontract omvat de levering van maximaal 60 nieuwe trams. Samen met een bestelling die al in januari 2018 is geplaatst, levert Stadler nu in totaal maximaal 110 voertuigen aan Krakau.
Na de positieve beoordeling van het aanbod werden vandaag een raamovereenkomst voor de levering van 60 TANGO Kraków Lajkonik II-trams ondertekend. De voertuigen worden naar verwachting medio 2023 geleverd. Stadler heeft in september vorig jaar het enige bod in dit proces ingediend bij MPK Kraków.
De bestelde trams zetten de TANGO Kraków Lajkonik-serie voort die momenteel wordt geproduceerd. Dit zijn driedelige voertuigen met lage vloer en vier draaistellen. 1,40 meter brede toegangsdeuren maken snel in- en uitstappen mogelijk. Het ontwerp van de voorkant van het voertuig dient om voetgangers te beschermen. Dankzij de lage vloerconstructie hebben de nieuwe trams meer ruimte voor rolstoelpassagiers. Speciale rugleuningen voor staanplaatsen zijn nieuw. Met 75 zitplaatsen en 163 staanplaatsen bieden de trams voldoende ruimte voor maximaal 238 passagiers tegelijk. Of dit Corona proef is weten we nog niet. (red) De voertuigen worden uitgerust met airconditioning, een kaartjesautomaat, een passagiersinformatiesysteem, een bewakingssysteem, USB-aansluitingen voor het opladen van smartphones en een passagierstelsysteem. De ergonomische cabine en de comfortabele bestuurdersstoel zorgen voor comfortabele werkomstandigheden voor de bestuurders.
De trams voor Krakau zijn milieuvriendelijk ontworpen: dankzij het gebruikte recuperatiesysteem kan de remenergie worden hergebruikt. Daarnaast zullen twee trams worden uitgerust om zonder externe voeding te werken, terwijl de overige voertuigen zullen worden voorbereid op toekomstig gebruik van deze oplossing. Bron en Foto’s: Stadler