Vandaag gepresenteerde Stadler op de Transport Logistic in München samen met VFLI en ITL, twee dochterondernemingen van de groep SNCF, projecten in het kader van de nieuwe generatie zes-assige locomotieven. Voor VFLI bouwt Stadler twaalf locomotieven EURO4001, voor ITL vier EURODUAL hybride locomotieven.
Stadler heeft vandaag met de Franse goederenvervoer per spoor provider VFLI en het Duitse goederenvervoer per spoor bedrijf ITL Railroad Company, Inc. (ITL) projecten met de nieuwe generatie zes-assige locomotieven op de Transport Logistic in München gepresenteerd. Voor VFLI bouwt Stadler twaalf EURO 4001-locomotieven, daarnaast neemt VFLI het prototype van de EURODUAL-locomotief over. Stadler zal vier zesassige locomotieven van de EURODUAL-familie leveren aan ITL. VFLI en ITL zijn beide dochterondernemingen van de SNCF-groep.
Een jaar geleden ondertekenden VFLI en Stadler het contract voor 13 zesassige locomotieven. De locomotieven zijn twaalf dieselelektrische locomotieven van het type EURO4001 en het prototype van de EURODUAL-locomotief. Deze laatste kan worden gebruikt op bovenleidingen met 25 kilovolt AC en 1,5 kilovolt DC. Om de locomotief op niet-geëlektrificeerde routes te gebruiken, wordt hij ook aangedreven door een IIIB-motor met 2,8 megawatt vermogen.
De locomotief EURO4001 volgt de EURO4000 en biedt een hoog niveau van prestaties en betrouwbaarheid. Deze krachtige locomotief wordt gekenmerkt door zijn flexibiliteit, hoge trekkracht, laag energieverbruik en lagere bedrijfskosten. De EURO4001 is uitgerust met ETCS-boordeenheden en een motor van 2800 kW. Het voldoet aan de emissiegrenswaarden van fase EC 26/2004 IIIB als aandrijfmotor.
ITL, een dochteronderneming van Captrain Deutschland, heeft eind september zes vierassige hybride locomotieven van de EURODUAL-familie besteld bij Stadler. De krachtige locomotieven worden in goederentransport in Duitsland met een snelheid van 120 km per uur gebruikt. De nieuwe generatie Co’Co-locomotieven, ontwikkeld door Stadler Valencia, optimaliseert de prestaties en betrouwbaarheid en leidt tot een hogere winstgevendheid van de goederenvervoerssector. Het verbeterde tractiecontrolesysteem en een trekkracht bieden de grootste treinbelasting op de Europese markt en maken het vervoer van langere en zwaardere treinen met slechts één locomotief mogelijk. De krachtige locomotieven kunnen met hoge snelheid door de Europa rijden. De nieuwste rotatietechnologie vermindert slijtage van de infrastructuur en verlaagt de kosten van de baan.
Op het gebied van tractie omvat dit assortiment diesel-, elektrische multi-systeem- en hybride versies. De hybride locomotief is meer dan alleen een locomotief voor de “laatste kilometer” – hij biedt twee oplossingen in één: hij kan worden gebruikt op zowel geëlektrificeerde als niet-geëlektrificeerde lijnen. Tijdens de reis is het mogelijk om van de elektrische bovenleiding naar de dieselmodus over te schakelen.