Stadler: 60 locomotieven voor Finland

Advertentie

De Finse VR-groep en Stadler hebben een contract getekend voor de levering van 60 nieuwe dieselelektrische locomotieven. VR is van plan om de operationele efficiëntie bij rangeerterreinen, vrachtterminals en niet-geëlektrificeerde lijnen te optimaliseren. Deze vormen 45 procent van het Finse spoorwegnet. Rolf Jansson, CEO van VR Group, en Iñigo Parra, CEO van Stadler Valencia, hebben een contract getekend voor de levering van 60 dieselelektrische locomotieven met een optie voor maximaal 100 andere locomotieven. Het contract bevat ook een optie voor onderhoud.

De nieuwe locomotieven met middelgrote cabine kunnen worden gebruikt als rangeerlocomotieven en voor het vervoer van goederen- en passagierstreinen in enkele of meervoudige tractie (maximaal drie locomotieven). Naast het verbeteren van de efficiëntie van de rangeeractiviteit, zullen ze ook dienst doen op niet-geëlektrificeerde spoorwegtrajecten. Het contract bepaalt dat de eerste vijf locomotieven in 2022 in gebruik worden genomen. De resterende locomotieven worden stapsgewijs geleverd tot het einde van 2025. De nieuwe VR Group-locomotieven presteren duidelijk beter dan de diesellocomotieven die moeten worden vervangen op het gebied van uitlaatemissies, energie-efficiëntie, veiligheidsnormen en betrouwbaarheid.
De ultramoderne locomotieven zijn uitgerust met radiografische afstandsbediening, ETCS-basislijn 3 met lokaal STM ATP-veiligheidssysteem en een geavanceerd voertuigbesturingssysteem dat ook op afstand gelegen diagnose-elementen bevat. Een efficiënt AC-aandrijfsysteem met één omvormer per as resulteert in betere prestaties. De locomotieven hebben een maximale starttrekkracht van 346 kN en kunnen een topsnelheid bereiken van 120 km per uur. Dit zal hen in staat stellen om een trein van 2000 ton te trekken.
Stadler heeft veel ervaring met de constructie van rollend materieel voor de veeleisende klimatologische omstandigheden in het hoge noorden. De locomotieven zijn ontworpen en gebouwd om geschikt te zijn voor gebruik in sneeuw en ijs bij temperaturen tot -40 ° C.(Brrrr)
Iñigo Parra zegt: “We zijn er trots op dat de VR-groep ons heeft geselecteerd als de fabrikant van de nieuwe multifunctionele diesellocomotieven voor Finland. Voor Stadler is deze order een belangrijke mijlpaal omdat deze onze positie in het rangeersegment versterkt. Deze marktniche zal in de komende jaren een groeipotentieel in Europa bieden. De veelzijdige locomotief is primair ontworpen voor gebruik in het spoor en voor het efficiënte en betrouwbare transport van goederentreinen op de hoofdlijnen bij extreme temperatuur- en weersomstandigheden. »
Rolf Jansson zegt: “Deze investering in kwaliteit toont de toewijding van de VR Group aan het optimaliseren van onze vrachtklantenservice. Het is een streven naar milieuvriendelijke en energie-efficiënte vervoersdiensten. Na een zorgvuldig proces werd Stadler geselecteerd als leverancier. We zijn ervan overtuigd dat Stadler locomotieven zal leveren in de hoge kwaliteit die wij en onze klanten verwachten. “