Sinds kort verblijven Bert Droog en Mieke Kruijff in Sri lanka. Als directie van BeMi, een bedrijf dat natuurprodukten zoals cocosnotenolie en honing febriceert. Natuurlijk verkennen zij ook het nieuwe land en dus ook veel op pad. De trein van de Sri Lanka Railways (SLR), is dan natuurlijk een van de vervoermiddelen. Zij maakte voor Treinennieuws.nl een aantal foto’s van hun eerste treinreis door dit mooie land.
Sri Lanka ’s Spoorwegmaatschappij is handen van de regering van Sri Lanka, onder het ministerie van Verkeer en Waterstaat, met een geschiedenis die begint in 1858. Sri Lanka Railways (voorheen CGR – Ceylon Government Railway) exploiteert het spoorwegnet van het gehele land en koppelen Colombo – de commerciële hoofdstad van Sri Lanka – en vele bevolkingscentra en toeristische bestemmingen. Momenteel is de Sri Lankaanse Railway netwerk bestaat uit 1.508 kilometer met een spoorbreedte van 1676 mm. De smalspoor lijnen zijn 762 mm breed. De spoorweg bevat enkele van de meest prachtige schilderachtige spoorlijnen in de wereld. Vooral de “Main Line” kronkelende door zowel natuurlijke schoonheden zoals watervallen, natuurlijke bossen bergen, mistige bergpieken en afgronden, evenals door de mens gemaakte slingers met theeplantages, dennenbossen en technische prestaties, waaronder bruggen en pittoreske stations.
Het spoorwegnet werd ingevoerd door de Britse koloniale regering in 1864. De belangrijkste reden voor het bouwen van een spoorwegnet in Sri Lanka (Ceylon) was om koffie en thee te vervoeren vanuit het bergland naar Colombo . Aanvankelijk was de “Main Line” van 54 kilometer die Colombo en Ambepussa verbindt het belangrijkste. Maar al gauw werden er uitbreidingen gemaakt naar Kandy , Nawalapitiya , Nanu Oya , Bandarawela en Badulla. Veel andere spoorlijnen werden door de Ceylon Railway System toegevoegd.
Hoewel het door de Britse gevestigde spoorwegnet, het gouden tijdperk van Sri Lanka Railways was tijdens 1955-1970 onder leiding van BD Rampala , de meest gerespecteerde chief werktuigbouwkundig ingenieur en later algemeen directeur van CGR. Rampala gewerkt om stiptheid te behouden en te verbeteren comfort. Hij leidde de opwaardering van de belangrijkste stations buiten Colombo, en de herbouw van het traject in de oostelijke provincie om zwaardere en snellere treinen te vergemakkelijken. Hij lanceerde sneltreinen, waarvan vele werden gegeven iconische namen. Het effect, zorgde ervoor dat dat de Sri Lanka spoorwegsysteem up-to-date was in de technologie en het aanbieden van meer comfort voor haar passagiers.
Tot 1953, werd bij de Sri Lankaanse Railway met stoomlocomotieven bediend. Maar in dit gouden tijdperk kwam ook de dienstverlening met diesellocomotieven op gang , onder leiding van Rampala. Verschillende soorten diesellocomotieven werden toegevoegd aan de Sri Lankaanse spoorweg maatschappij. Hieronder een aantal foto’s.